Arbetslöshet - hur överlever man?
Jag har precis fått beskedet att jag blir av med mitt jobb efter åtta år på företaget. Det är första gången i hela mitt liv jag blir arbetslös och jag är helt knäckt! Jag fyller snart 40 år, har jobbat ända sedan jag slutade gymnasiet och gjort riktigt bra ifrån mig, fått mycket beröm och alltid varit uppskattad av kollegorna. Men nu väntar arbetslösheten och jag är rädd att jag inte kommer att klara av att bara gå hemma i tystnaden och känna mig värdelös och utanför gemenskapen. Jag har ett ganska svagt psyke och väldigt dåligt självförtroende, och det ihop med att jag inte har någon utbildning gör att jag har svårt att tro att jag någonsin kommer att få ett nytt jobb. Nu undrar jag, ni som är eller har varit arbetslösa, hur gör man för att inte hamna i en djup depression som i värsta fall leder till självmord? För det är den känslan jag har, att jag inte kommer att klara av det, att jag kommer att ta mitt liv. Helst hade jag velat höra solskenshistorier, personer utan något som helst hopp som trots allt fått ett jobb tillslut, eller om det finns någon som inte tycker att det är så himla hemskt att vara arbetslös? Snälla, några tröstande ord hade verkligen inte suttit fel nu... Jag är LIVRÄDD!