• fridilii

Mjölken tar slut?

Har en 6 veckors bebis som nu senaste tiden vill äta varannan timme, och gärna äter han länge också. Men han blir inte nöjd, han släpper bröstet och blir skrikig efter några minuter.

Har köpt hem ersättning ifall att mjölken inte räcker. Men vet inte hur jag ska göra, vill helst av allt amma och att endast bröstmjölken räcker.

Jag vet att det kan ta några dagar innan mjölkproduktionen passar min bebis, som verkar vara hungrigare än vanligt.

Hur gör ni? Ska jag amma det jag kan sen ge ersättning? Isådanafall hur mycket ska jag ge? Eller låta tiden gå tills mjölkproduktionen ökat på?

Det skär verkligen i mammahjärtat när bebisen inte verkar nöjd trots att han får äta när han vill.

• Svar på tråden Mjölken tar slut?
  • Flickan och kråkan

Nej, mjölken håller inte på att ta slut. Ökningsperiod. Det är så naturen fungerar. Intensivamma. Ju mer och ju oftare du ammar desto snabbare kommer din kropp att anpassa sig efter barnets nya behov. Ger du ersättning så lurar du kroppen.

• Annelie 76

Fast egentligen är ju mjölken slut. Det är ju det som triggar dem till att producera mer. Märkte det när jag pumpade. Om jag pumpade så brösten var helt tvärslut så ökade produktionen, om jag pumpade så det inte rann mer men inte var helt jättetomt så bibehöll jag samma produktion...

• Flickan och kråkan
    Annelie 76 skrev 2014-10-14 17:58:18 följande:

Fast egentligen är ju mjölken slut. Det är ju det som triggar dem till att producera mer. Märkte det när jag pumpade. Om jag pumpade så brösten var helt tvärslut så ökade produktionen, om jag pumpade så det inte rann mer men inte var helt jättetomt så bibehöll jag samma produktion...

Ja, den är slut så till vida att mjölken som produceras just nu äts upp, men produktionen har inte minskat eller försvunnit.
  • fridilii
    Annelie 76 skrev 2014-10-14 17:58:18 följande:

Har tänkt att en pump vore bra att ha. Pumpade när han föddes då han är fem veckor tidig. Men frågan är manuell eller elektrisk?
  • Smaklöken

Hej, välj en elektrisk! Har pumpat flera månader och skulle inte velat sitta med en manuell pump....

• Annelie 76

Jag pumpade på heltid i 6 månader och hade då en pump som pumpade båda brösten samtidigt. Väldigt praktiskt. Medela freestyle heter den.

Svar på tråden Mjölken tar slut?