• Hyppe

7 månaders som vaknar och vill leka på natten

Det finns säkert tusentals trådar om detta men har inte lyckats hitta helt rätt.
    Vår kille är snart 8 månader och har sovit ganska bra sen han kom (vaknat var 4e-6e timme för att amma på natten). Men sedan en månad har något hänt. Han somnar mellan 19-20, sover till 00-02 vaknar och får lite välling (slutat nattamma för då vaknade han ännu oftare och ville snutta) och sen ska han lattja i sängen. Han sover mellan oss då han bara vaknar oftare i sin egen säng (står intill min säng utan långsida). Han är inte arg eller ledsen på nätterna men det är extremt tufft att vara vaken 1,5 timma varje natt för att han tycker det är lekdags. När det börjar närma sig vaken i 1,5 timma brukar han vilja ligga nära mig och rätt som det är så sover han. Har vi då tur sover han till 07:30-08. Ibland vaknar han för välling en andra gång.
    Någon som känner igen detta och har lite tips/råd? Hur länge kan detta pågå?

Dagtid brukar det bli sova vid 09-tiden och då brukar han sova ca 1,5 och sen är det sova igen vid 14-15 tiden med samma längd.
    Ska tillägga att han inte kan somna själv utan han måste somna i famnen.

• Svar på tråden 7 månaders som vaknar och vill leka på natten
  • faithfully

Vi har likanade problem med 6 månaders. Han har förr sovit 07-02 sedan samsovning. Nu somnar han 07 och vaknar 21-22 och är glad och får sitta uppe till vi lägger oss. Hans sömn har börjat svaja senaste månaden pga tänder. Har er kille fått några? Vi har valt att ha honom i vår säng för vår stora sover så bra i sin, han har större krav och behov än hon haft och så trötta som vi är har vi bestämt att hon får väl sova hos oss då.

Hur länge detta kan pågå... Jag har ett barn sedan innan och jag tänkte precis som du, jag strävade efter sova hela natten och bekymrade mig om sömnen var störd i perioder. Ville hitta lösning så det blev "bra igen". Men det kommer nya backar också. Nu vet jag att sömnen kommer att vara störd i perioder i år framöver. Varje tand som kom så hade vi nätter där vi var uppe och tröstade upp till två år, vid sjukdomar sover de dåligt. I perioder tar läggningarna längre tid. Det är bara att vänta ut det. Vid två år så började sömnen stabilisera sig för vår äldsta. Då som hon som en stock och vi kunde ha dörren öppen och vi kan gå in och byta blöja utan problem och flytta henne med mera. Men det är ju olika med alla barn också :)

• Bling1975

Vårt barn hade en liknande period. Vi gick upp och lekte och sov sedan lite längre på morgonen. Gick över ganska fort, minns inte exakt men det var nog max 3-4 veckor.

• Hyppe

Han har fått fyra tänder, de två första kom smärtfritt. Jag vet inte om det är fler på gång men visst finns det med i bakhuvudet.

Jag försöker att inte stressa upp mig av det och sover med honom på eftermiddagen för att sova ikapp lite, men jag är så seg och trött på dagarna!

Hade han vaknat innan vi gått och lagt oss hade det ju inte varit några bekymmer kan jag tycka, men när det är mitt i natten börjar det bli tufft.

Tack för era svar

Svar på tråden 7 månaders som vaknar och vill leka på natten