• Sserena86

Hur vanligt är det med bara ett missfall?

Hej! Har försökt googla mig till en tråd som denna men hittade inget så därför testar jag att skriva här.

Har precis fått missfall.. Är/var bara i v. 4+4 så det var ju mer som en sen mens än missfall men jag hade ändå fått positiva tester och gått runt i en vecka och varit glad för att vara gravid. Men nu är missfallet ett faktum, testerna visar redan negativt och jag har nästan slutat blöda. Jättetråkigt och jätteledsamt och nu försöker jag muntra uppigsjälv.

Nu till min fråga: när man läser om missfall på olika forum så blir man så nedstämd för det verkar som att de flesta har iallafall två eller tre missfall i bagaget innan de lyckas få en bebis. Jag vill vet hur vanligt det är att bara få ett missfall och att det går bra sen efteråt! Är det någon där ute som har någon solskenshistoria att berätta där ni efter ett missfall fick en ny graviditet som resulterade i en bebis? Hur många månader tog det efter missfallet innan ni plussade igen?

Eller är det så att den som har fått ett missfall har lättare att få ett missfall igen nästa gång?

• Svar på tråden Hur vanligt är det med bara ett missfall?
  • Jag är bara jag

Beklagar! Missfall är tyvärr ganska vanligt. Runt 30% tror jag man brukar säga överlag. Vanligast är också m.f runt v.4-6. Lite färre bland de unga,mycket vanligare om man passerat 40. 2 missfall vet jag inte hur många som drabbas av,men 3 är mycket ovanligt,det drabbar endast 1-2% av alla. Efter 3 missfall görs en utredning för det beror i regel på nåt fel,inte på nåt fel på fostret som vid 1 el. 2 m.f. Det vanligaste är att inte få missfall och näst efter det att få "bara" ett m.f och sen går det vägen. Det finns alltså inga skäl för dig i nuläget att tro att det här ska bli nån trend! {#emotions_dlg.flower}

• Maroschka

Första barnet tog ett år innan vi blev gravida med. Det gick bra och vi fick en pojk.

Vi bestämde oss för en tvåa och blev gravida efter bara 2-3 månader men fick då missfall i vecka 13. Jag hade en mens efter missfallet och blev sen gravid igen och det gick bra och vi fick en flicka. Har efter det fått en flicka och en pojke till utan missfall. Så för mig blev det ett missfall på fem graviditeter.

• Yonndax

Vi fick en liten utan några missfall innan. Fick ett MA och ett MF efter när vi ville ha ett syskon men än nu gravid igen. Ungefär 60 % av alla grav ( även de som inte upptäcks innan mf) slutar i mf. När det har gått så långt att en grav är konstaterad minska risken drastiskt för att få mf.  missfall.se/missfall-statistik/ 

• Smulan 89

Min första graviditet slutade i mf i v 9. Blödde hela v 9 och i v 9+0, så kom "bebisen" ut. En blodklump på ca 3 cm.
    10 mån senare blev jag gravid igen. Då föddes vår förste son. Tyvärr föddes han sjuk, men han mår bra trots sin sjukdom. Han är 4 år snart. 9 mån efter sonen föddes blev jag gravid igen (första försöket). Andra sonen föddes. Nu är jag gravid med 3:an (första försöket). Är i v 14+6 idag, så går in i v 16 imorgon. Har inte vart på något ultraljud ännu, men inte heller haft några tecken på missfall, så det verkar som att det blir bebis i början av april. Känner jag inte helt galet, så tror jag att jag precis fick känna en liten buff ifrån den lille.

Min mamma fick ett missfall innan mig som är första barnet. Sen fick hon 2 missfall, eller kanske 3 egentligen, innan brorsan. Det var ett missfall och sen en tvillinggraviditet, där en dog i v 9-10 ca och den andre i v 13 om jag minns rätt. Så två graviditeter och tre barn som dog i missfall.
    Efter brorsan, kom syrran bara 13 mån senare. Det är 3 år mellan mig och min bror pga missfallen.

• _elin_

Jag fick ett missfall innan jag fick min son. Då fick jag missfallet tidigt, ungefär i v 5. Efter det blev jag gravid efter första mensen och då fick jag min son.

• Sserena86

Tack så mycket!! Var precis den här typen av historier jag behövde höra idag!

• citronträd

Oj det är nog väldigt individuellt. En vän har haft ca 3 missfall innan hon fick sin son, men har då väldigt lätt att bli gravid. För oss tog det ett år att lyckas bli gravida men inget missfall. 

• AnneliR

Jag har fått två friska pojkar ett år efter varandra, nu när vi ville skaffa ett tredje barn har det tyvärr blivit 2 missfall efter varandra :( enligt läkarna jag pratat med är det vanligt med missfall, även två i rad som jag fått men att ett tredje missfall är mer ovanligt. Jag har väldigt lätt för att bli gravid och hoppas att nästa graviditet ska ge oss ett barn till :)

• morbritta

Fick en pojke juli -12

MA v 8 dec -13

Blev gravid i mars -14 och är nu i v 31. Jag ville vänta några mån efter mitt MA så kroppen hann återhämta sig... Det funkade ju prima!

Lycka till

• Lejonhierta

Först ett ma i v13, därefter tre år samt barnlöshetsutredning och kö till ivf. Under kötid spontant gravid vilket gick bra, sedan tog det lite mer än två år aktiva försök innan nästa graviditet som var en tvillinggraviditet men ma på ena tvillingen i v 9. Andra tvillingen född utan bekymmer. Tredje barnet blev till på första försöket och är född ganska exakt efter andra barnet. Fjärde barnet är född 14 månader efter tredje. Hade blödningar i början av grav samt moderkakan började släppa i slutet av grav så hon är född aningens tidigare pga det. Är nu gravid i v 19, nio år senare, ivf och tvillinggraviditet där ena barnet dött men ligger kvar i magen. Konstanta blödningar och sjukskriven, den andra verkar må bra och sprattlar lite emellanåt.... Så många barn men aningens svajigt. Väl värt det i slutändan <3

• cey

Jag har visserligen haft två missfall men jag vet precis hur det känns när man googlar runt och läser om alla som fått fler missfall och blir bara mer och mer orolig! Men försök fokusera på detta:

Ett missfall är supervanligt! 30 % av alla graviditeter eller något sådant. Och de allra flesta är så tidiga som ditt. Många vet ju inte ens om att de är gravida då utan tror att missfallet är mens. Alltså är det många som haft ett missfall som inte ens vet om det.

Det är betydligt vanligare att starta och skriva i trådar om att man har varit med om missfall än att berätta om att man aldrig varit med om missfall! Därför får man ofta känslan när man läser på forum att "alla" drabbas av fler missfall än ett. Det stämmer inte med verkligheten!

• Ingrid Marie

Jag har tre barn, har bara haft ett missfall (ett MA) och det skedde mellan våra två första barn. Helt okomplicerat, men trist förstås.

Det tog sedan 3 månader att bli gravid igen efter det (min ägglossning dröjde, cykeln vart lite rubbad) och den graviditeten resulterade i vår mellantjej

• Cessely

Har två barn. Första blev jag gravid på första försöket. Sen blev jag gravid igen på första försök men jag fick tyvärr missfall. Två veckor efter missfallet blev jag gravid igen och efter ytterligare två veckor fick jag då alltså ett plus på stickan och det resulterade i ett friskt syskon. Så visst kan man bli gravid direkt efter ett missfall även om barnmorskan gärna vill att man fått en mens mellan. Så att kroppen återhämtar sig. Sen då jag blev gravid direkt efter missfallet så fick jag ju gå på extra ul för att se så det verkligen inte var det första fostret. Men det var det ju inte. Lycka till :) Håller tummarna för er!

• louise1992

Hej!
    För exakt en vecka sedan (v.6) vaknade jag med blod i trosorna, sen hade jag en sparsam blödning i fem dagar i följd (mån-fre) Ringde till gyn och bokade tid då på måndagen, fick tid idag, en vecka senare. Telefonen ringde imorse och sa att doktorn vad sjuk och att jag skulle avvakta. Åkte in till apoteket när dem öppnade och köpte ett gravtest som senare visade negativt. Nu är det bara att blicka framåt, försöka igen och hoppas. Nåt jag har lärt mig av missfallet är att jag inte ska tappa mig själv på vägen, missfall är som sagt väldigt vanligt och det är ingenting jag(vi) kan påverka. Jag och min sambo är 22 år och jag blev gravid på första försöket (slutade med p-piller i slutet av augusti.) Nu håller jag tummarna för oss att våra pluss på stickorna efter missfallen ska gå HELA vägen!

Svar på tråden Hur vanligt är det med bara ett missfall?