• mikaelab

"spolning" av livmoder/ äggledare

Hej!
    Jag har suttit och läst en hel del på nätet nu ang såkallad spolning! Alla ni som har genomgått denna undersökning har ni haft remiss via fertillitetsutredning eller har ni gjort endast denna undersökning?
    Vad blev resultatet?

Jag och min sambo har aktivt försökt bli gravida i ca 2,5 år och detta har resulterat i ett tidigt missfall, fick hormontabletter av min Gyn som skulle hjälpa ägglossningen på traven och se till att den blev mer regelbunden men detta har inte gett nå resultat..! Mensen kommer runt samma datum varje månad och runt de datum ägglossningen ska vara så får jag som lätt "mensvärk" samt ljusrosa flytningar vilket min Gyn säger är helt korrekt och ett tecken på att ägglossningen är då.. Känns väldigt frustrerande och sorgligt att det inte händer något då både jag och min sambo verkligen vill ha barn.

Tacksam för alla svar/ tips & råd! :)

• Svar på tråden "spolning" av livmoder/ äggledare
  • Pimpinellan

Har ni inte gjort en regelrätt infertilitetsutredning då? Om man inte hittar några direkta fel där spolar man äggledarna,men i.o.m att du varit gravid så måste du ha passage-annars kan man ju inte bli gravid. Jag spolades 2 ggr,första misslyckades och andra sövdes jag och de gjorde det via op.

• Quinna85

Jag gjorde en spolning i våras i samband med missfallsutredning. Jag tror att det hjälpte, nu är jag gravid i v.18

• Decibel84
    mikaelab skrev 2014-10-12 13:50:44 följande:

Hej!
    Jag har suttit och läst en hel del på nätet nu ang såkallad spolning! Alla ni som har genomgått denna undersökning har ni haft remiss via fertillitetsutredning eller har ni gjort endast denna undersökning?
    Vad blev resultatet?

Jag och min sambo har aktivt försökt bli gravida i ca 2,5 år och detta har resulterat i ett tidigt missfall, fick hormontabletter av min Gyn som skulle hjälpa ägglossningen på traven och se till att den blev mer regelbunden men detta har inte gett nå resultat..! Mensen kommer runt samma datum varje månad och runt de datum ägglossningen ska vara så får jag som lätt "mensvärk" samt ljusrosa flytningar vilket min Gyn säger är helt korrekt och ett tecken på att ägglossningen är då.. Känns väldigt frustrerande och sorgligt att det inte händer något då både jag och min sambo verkligen vill ha barn.

Tacksam för alla svar/ tips & råd! :)

nyfiken..varför fick du hormontabletter? hade man sett att du inte får ÄL som du ska? hur då isåfall?

jag har nämligen också regelbunden mens, men har ju ingenaning om man verkligen har äl...har testat några äl stickor men det blir ju väldigt dyrt i längden..OCH stressande
  • mikaelab

Jag kommer inte riktigt ihåg vad tabletterna hette men min gynekolog sa att han tyckte att vi skulle testa dom för att ge ägglossningen lite hjälp på traven! Han har däremot vid undersökning via ultraljud sett att jag har ägg och att de är "moget" att lossna typ.. Men ändå händer inget alls! Man blir ju så ledsen när man längtar och längtar efter en liten bebis för att göra oss till en komplett liten familj! Så vet inte om man hamnar i en ond cirkel då när man tänker på det för mycket? Har testat att bara slappna av och tänka det händer när det händer och inte gjort graviditets test så fort mensen är någon dag sen men under dessa månader jag har försökt att ha den inställningen har det inte hänt något alls!

• Yonndax

Jag har spolat äggledarna som ett led i undersökning av varför vi inte blev gravida. Här måste man vara under utredning för att få göra det. Hur det är i andra landsting vet jag inte.

• mikaelab

Nu har vi bestämt oss för att försöka med SMEP metoden i kombination med bidrottninggele! Så får vi se om det hänt något efter jul/nyår, annars blir det att ta tag i detta och göra en utredning!

Men fram tills dess håller jag tummarna på att detta fungerar:)

• PLSB

Jag har också blivit spolad, som ett sista steg i vår utredning om varför vi inte blev gravida. Jag hade jättefina äggledare och bra genomgång. Vi hamnade i kö för ivf (trots att man inte hittat några 'fel' varken hos mig eller mannen) men något lite magiskt var det allt med spolningen, för direkt efter plussade vi, och nu är jag i v 25...

• mikaelab

Vad kul!!:) grattis!!

Man läser om alla som kämpat i andra trådar/bloggar osv och sen äntligen lyckats! Man blir så glad och de får en att inte tappa hoppet och tron om att det kommer att hända oss också! Samtidigt kan jag känna "varför lyckas alla andra och inte vi?" Svårt det där när man är lite kluven rent känslomässigt! Man är glad för någon annans skull men samtidigt känns det lite svårt! Men som sagt jätte Grattis!:)

• PLSB

Det är lätt att bli lite bitter, det är ok. Jag hade svårast för de som blev gravida direkt, på typ första försöket, när man själv kämpat så länge. Ägglossnings sex är ju inte alltid det mest insiprerade, månad efter månad efter månad.

MEN det finns jättemycket hjälp att få som ofrivilligt barnlös, så förr eller senare blir det eran tur också :)

Svar på tråden "spolning" av livmoder/ äggledare