• Batmamba

Kapitelbok till treåring

Mitt barn är drygt tre år och gillar att lyssna när vi läser eller hittar på berättelser. Nu läser vi "Alla vi barn i Bullerbyn", men den handlar ju om äldre barn och saker som en treåring inte riktigt kan relatera till (skolan tex). Har ni några tips på böcker med mycket text och typ en liten bild på varje uppslag och som passar för en treåring?

• Svar på tråden Kapitelbok till treåring
  • pigglet

Böckerna om Bråkmakargatan är bättre, speciellt den om Lotta då - när hon rymmer hemifrån.

Just nu har vi läst "Snälle Pelle i Svarta grottan" på förskolan där jag jobbar. Den är riktigt festlig, barnen gillar den skarpt. Tokrolig så där. Läses med fördel med rolig, basig röst till Pelle.  Flört

"Lillebror och nalle" brukar ju annars rekommenderas.
    Finns en kapitelbok om Mamma MU och Kråkan också, tror den heter Mamma mu klättrar i träd.

Jag brukar be om hjälp på biblioteken, de är oftast fantastiskt duktiga på att ta fram bra böcker precis efter de önskemål man har!

• Batmamba

Tack för bra tips, pigglet!

• scanmia

Nalle Puh och Pelle Svanslös böckerna har gått hem tidigt hos oss. Likaså Min vän Charlotta och Knatten. Men även om de tidigt har gillat kapitelböcker så vill mina i den åldern fortfarande ha massor av bilderböcker.

• En blå giraff

Karius och Baktus gillar min 3-åring =) Väldigt bra också om de brukar vara trassliga när tänderna ska borstas....

• Batmamba

Tack för tipsen!

Vi läser mycket bilderböcker också, och serier.

• sofiashem

Pelle Svanslös och Lotta på Bråkmakaregatan. Vi började även med Karlsson på taket men jag tyckte faktiskt att den var rätt tråkig...

• pigglet

Läser just en bok om Socka Musen på förskolan, den har väldigt korta kapitel. Handlar om en mamma som fantiserar ihop fantastiska historier åt sin son. Är osäker på titeln.

• Batmamba

Tack allihop! Kanske har ni också tips på böcker som inte har könsroller från 1900-talets början (som i Bullerbyn)?

• scanmia
    Batmamba skrev 2014-10-18 11:41:58 följande:

Tack allihop! Kanske har ni också tips på böcker som inte har könsroller från 1900-talets början (som i Bullerbyn)?

Bra fråga! Jag hoppas att du får många tips så att jag kan se med.

Jag gillar Lisa Bjärbo men hon har bara skrivit ett par böcker för mindre barn. Mamma Mu och Pettson och Findus är inte kapitelböcker men har ordentligt med text ändå. Alfons är så trevlig att läsa högt (men var ÄR mamman?? - vi brukar haka upp oss på det).

Robert Munsch är nog inte översatt till svenska, men hans Paperback Princess och många andra är hur bra som helst. Mo Willems har samma problem (ej översatt alltså...)
  • pigglet

Blir ju smalare och smalare det här - nu söker vi alltså kapitelböcker för en treåring, och böckerna ska dessutom vara genusmedvetet skrivna...

Tipsar igen om att fråga på biblioteket.

• Batmamba
    pigglet skrev 2014-10-18 19:53:26 följande:

Blir ju smalare och smalare det här - nu söker vi alltså kapitelböcker för en treåring, och böckerna ska dessutom vara genusmedvetet skrivna...

Tipsar igen om att fråga på biblioteket.

Hehe, ja, det blir svårare och svårare.

Fast jättegenusmedvetet måste det inte vara. Men Bullerbyn alltså, det blev bara för mycket! Mindes inte från min egen barndom att Lisa var en sån pojkhatare...
Svar på tråden Kapitelbok till treåring