• Anonym (Mamma)

Inte lämna tillbaka barn, vad händer?

Hej.

Efter en lång vårdnadstvist får jag äntligen ha mina två flickor. Domen blev varannan vecka ons - söndag. Hämt tid är 7:30 och lämna tiden är 18:00.

När jag ska hämta flickorna kan pappan typ säga: jaaaa... Ska vi åka fyrhjuling, sen kan de åka 15-30 min på tomten och åkern innan han lämnar över dem. Känns som han gör detta bara för att få lite extra tid med dom.

Vad kan hända om jag lämnar tillbaka dom, säg en 30-60min för sent? Står ju i domen att barnen ska ha rätt till den och den tiden med mamma och den och den dagen.

• Svar på tråden Inte lämna tillbaka barn, vad händer?
  • Birgitta02

Egentligen händer inte så mycket. Men vill någon part hårddra det inför tingsrätten så kan det ligga en i fatet. Tycker inte nån av er ska sura för att det blir lite sen lämning ibland. Huvudsaken är väl att barnen mår bra?

• Anonym (Z)

Ja alltså med ett bbic tänk händer inget men drar ena parten det till tr så ligger man risigt till om det kan bevisas att barnen kommer sent och att man inte håller sig till dom

• Whitetrash86

Varför inte bara säga "nej, för vi måste iväg.. ni får åka när ni kommer hem till pappa igen"

• Ensammammatilltvåtjejer

Min spontana tanke är inte att han vill ha extra tid med barnen utan att han vill jäklas med dig. Men i det stora hela så är inte någon halvtimme hit eller dit något att bråka om. Låt han hålla på och visa du att du är den större människan i detta och följ ert domslut. Jag vet ju inte så mycket om din situation men faller du in i hans fasoner finns där väl en stor risk att ni blir oense igen och då är det bättre att låta lugnet bero för barnens skull. Men skulle det handla om att han drar ut mer och mer på tiden så tycker jag att du ska markera att det inte är ok. Du har mindre tid med barnen än vad han har och då bör det vara han som ska vara "generös" med umgängestid för dig och barnen. Inte tvärtom. Hoppas det löser sig!

• Brumma

Varför sänka dig till dagisnivå? "Han började".... "Gör han så skall jag minsann också"....

För det första så meddelar du pappan, helst skriftligen per sms eller mail, att du vill att hädanefter så får han vara färdig att lämna över barnen kl 18.00. Och att ni åker direkt. Håller han inte detta utan försöker ändå så säger du att "nej, det får ni göra hos pappa nästa gång. Nu behöver vi åka för att få lite tid hemma tillsammans innan det är läggdags". Och åk. Oavsett om barnen blir sura så stå fast vid ditt ord. Tillslut kommer pappan inse att det är lönlöst. Och gör han inte det så kommer barnen vara inställda på att kl 18 så kommer mamma och då åker vi.

• Anonym (insatt)

Nej, mamma ts - två fel blir inte ett rätt. Prata med pappan om vad som blir väst för barnen vid hämtning/lämning i stället. Eller skriv brev - med kopia som du spar!

Svar på tråden Inte lämna tillbaka barn, vad händer?