• Anonym (Maja)

Studerande

Hej!
    Jag studerar sen jan 2010 och började direkt ta CSN. Har därefter tagit CSN varje termin men inte 100 % hela tiden. Har jobbat på sommarloven.
    Innan jag började plugga har jag jobbat, fast anställd i 4,5 år. Är min SGI skyddad då?
    Jag undrar också hur det blir om jag blir sjukskriven i slutet av graviditeten (troligt då jag väntar tvillingar), skyddas SGI:n fortfarande? 

Mvh Maja

• Svar på tråden Studerande
  • Försäkringskassan

Hej,

På familjeliv svarar vi endast på generella frågor gällande föräldraförsäkringen. Jag kommer därefter inte kunna ge dig ett beslut i ditt ärende.

Men din SGI ska vara registrerad som vilande under den tiden som du studerar och uppbär studiemedel från CSN. Det kan därför vara aktuellt att det är din tidigare inkomst som kommer ligga till grund för kommande ersättning från oss.

Om du blir sjukskriven och beviljad sjukpenning så ska även din SGI vara skyddad under den tiden.

Du kan läsa mer om SGI för studerande under följande länk:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar201401.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Allan, Handläggare 

Svar på tråden Studerande