• VeronikaK

Ni 40+-mammor: Hur lång tid tog det för er att bli gravida?

Det florerar olika siffror om hur mycket fertiliteten minskar i 35-40-årsåldern. Tidigare har jag läst att det är endast ca 10 % chans varje månad om man är runt 35 och bara ca 5 % om man är 40 år. Sedan har jag hört att fertiliteten inte minskar så mycket som man tidigare trott.

Ni som fick barn efter 37: Hur lång tid tog det för er att bli gravida?

• Svar på tråden Ni 40+-mammor: Hur lång tid tog det för er att bli gravida?
  • Flickan och kråkan

Jag blev gravid med mitt tredje barn när jag var 37 (om det räknas). Två försök tog det. Missade ÄL första gången men prickade rätt andra gången. De två första barnen gick på första försöket. Jag var då 32 respektive 34.

• Miss P

Jag är 43 år... Ingen planerad graviditet... Blev gravid efter 4 månader... Men har varit gravid 2 ggr innan. 28 år första gången och då tog det 1 år, 2:ndra gången 7 månader... Men inte samma kille... Mycket hänger ju på om man passar ihopa med... Har vänner där det har tagit från 1 vecka - 2 år...

• Neli11

Hej jag är 42 och blev gravid direkt, första ägglossningen :D. Fick min pojke vid 27 och han tog sju månader :(

• Susse

När jag och min sambo bestämde oss för att försöka få barn så var jag 37, eftersom jag ätit p-piller många år så var jag inställd på att det skulle ta lång tid för mig att bli gravid. Men jag blev gravid nästan direkt, det tog ett par månader. Fick dessvärre missfall i v 12.Därefter hände det ingenting. Förra hösten var jag helt säker på att jag inte skulle kunna bli gravid och mådde verkligen skit. Framåt jul mådde jag bättre och hade börjat acceptera att jag förmodligen skulle bli barnlös. Men i början av året upptäckte jag att jag faktiskt var gravid, jag vågade knappt tro att det var sant. I mitten av september kom han; vår lille grabb och månaden efter fyllde jag 40.
    Så...det kan ta tid.

• VeronikaK

Tack för era svar! Jag misstänker att det är mest de av er som blivit gravida snabbt som är mest sugna på att svara. Men de är ju skönt att veta att det ändå funkar så pass snabbt för många.

• Marajja

Hej.
    När jag var 39 så försökte jag & min man ca 10 mån innan jag blev gravid :) nu är jag 40 & blev gravid (oplanerat) 4 mån efter förlossningen :) det är härligt,läskigt & jag är glad att min lilla tjej får ett syskon att växa upp med. Detta är iaf min sista graviditet,jag känner mig själv & orkar inte fler. Har även en stor son sen tidigare :D

• Mrs Moneybags

Jag blev gravid på första försöket när jag var 39 år och 11 månader.

Jag tror att det är en hel del som inte blir gravida alls och det är kanske de som drar ner siffrorna? 

De som blir gravida efter 40 verkar ha blivit gravida i samma takt som när de var yngre. Jag tror jag känner en person som fick vänta i tre år på varje barn vid ca 38 och 41. Det såg "planerat" ut, men det var det inte...

• VeronikaK
    Mrs Moneybags skrev 2014-11-28 10:37:57 följande:

Jag blev gravid på första försöket när jag var 39 år och 11 månader.

Jag tror att det är en hel del som inte blir gravida alls och det är kanske de som drar ner siffrorna? 

De som blir gravida efter 40 verkar ha blivit gravida i samma takt som när de var yngre. Jag tror jag känner en person som fick vänta i tre år på varje barn vid ca 38 och 41. Det såg "planerat" ut, men det var det inte...

Ja, det verkar ofta finnas ett mönster. Har själv två barn och var nog något slags mellanting. Har för mig att det tog 6 mån med första och lite kortare 4-5 mån med andra. Då försökte vi nog att få till det på de rätta dagarna, men använde inga tester eller så.

Skönt att bara höra rösterna fårn "äldre" mammor, att ni finns! :) Känner mig ju inte alls "äldre" egentligen fast jag väl hör tilll den gruppen. Fyller 39 om några månader. :)
  • Mrs Moneybags
    VeronikaK skrev 2014-11-28 14:22:16 följande:
    Ja, det verkar ofta finnas ett mönster. Har själv två barn och var nog något slags mellanting. Har för mig att det tog 6 mån med första och lite kortare 4-5 mån med andra. Då försökte vi nog att få till det på de rätta dagarna, men använde inga tester eller så.

Skönt att bara höra rösterna fårn "äldre" mammor, att ni finns! :) Känner mig ju inte alls "äldre" egentligen fast jag väl hör tilll den gruppen. Fyller 39 om några månader. :)
    Du är ung!
  • Plutten2

Jag tror också att de som blev gravida snabbt är mer benägna att svara på den här typen av trådar så det går nog inte att dra för många växlar på svaren.

Själv blev jag gravid på första försöket med ettan, 36 år gammal
    Tvåan tog minst ett år, jag blev gravid lätt hela tiden men fick missfall efter ett till fyra veckor, tror att det blev fem missfall. 39 år.
    Trean tog nog nästan ett år men då fick jag ett ma i vecka 13 som höll på i sju veckor innan jag fick en skrapning, så där försvann nästan 6 månader. 42 år.

• VeronikaK
    Mrs Moneybags skrev 2014-11-28 15:16:12 följande:
    Du är ung!
    Haha! Tack, skönt att höra! :D
  • Emeralda

Mina två första blev till på andra resp första försöket. Då var jag under 30. Nu fyller jag 40 och vi fick vänta i ett halvår innan det tog sig, så nog kan jag säga att jag märkte skillnad.

• Mugnu

Det tog 6 år. Blev till slut gravid när jag var 40 med hjälp av pergotime och ägglossningstest. Nu är vår tjej 2 månader.

• kirsikka

Första barnet vid 39 tog ett år. Andra barnet 42 tog två månader. Har försökt bli gravid efter 44 utan att lyckas. Är nu 49 så det är kört om inte det sker ett mirakel...

• kirsikka

Första barnet vid 39 tog ett år. Andra barnet 42 tog två månader. Har försökt bli gravid efter 44 utan att lyckas. Är nu 49 så det är kört om inte det sker ett mirakel...

• mammalovis

Med första barnet var jag 34 och då lyckades vi på 4:e försöket. Med andra (ny pappa) chansade vi månaden innan vi skulle försöka och det tog sig, då var jag 36,5 när jag födde.

Nu med tredje (samma pappa som sist) har vi försökt sedan i somras när vi orkat. Till skillnad mot tidigare cykler på 24 dagar har mensen varit oerhört mer oregelbunden på 24 dagar till 8 veckor, efter 12 kartor Cerazette. Om det beror på pillren eller åldern är svårt att veta. Sista mensen var i januari, så det tog några månader. Vi har resonerat att blir det så blir det, så därför har vi inte räknat så noga på månaderna.

Jag tror att vi har lyckats när vi haft sex så fort mensen slutat efter 4-5 dagar, då jag blivit flyttad 4 respektive 10 dagar tidigare med barnen. Därför blir det kul att se hur mycket det diffar denna gången, då jag gissar att det tog sig tidigt igen. Det svåra är ju att veta när äl kommer ske för en själv då alla inte följer regelboken med 14:e dagen.

• Jenkapenka

Min första tog 9 månader att få till och jag var nästan 42 när han föddes, och min andra tog 6 månader och jag är 44 nu, med BF i maj. Inget annat "hjälpmedel" än ägglossningstest, men väldigt välplanerat. Glad

Svar på tråden Ni 40+-mammor: Hur lång tid tog det för er att bli gravida?