isolande skrev 2014-10-10 14:36:06 följande:
Oj, svårt det där... Har en matgladis och en matvägrare hemma. Har alltid varit av åsikten att man ställer mat på bordet och vill barnen inte ha det får de helt enkelt vänta till nästa mål mat. Serveras man något 5 ggr/dag borde något passa iaf. Självklart serverar man inte chilistark mat eller blandar i för mycket t.ex koriander i det som serveras om man vet att barnen inte gillar det.
Men det är ju svårt om man har en matvägrare. En som äter liiiiitelite av det han gillar som serveras. Som går ner i vikt och liksom alltid ligger på minus. Då frestas man gärna att köra "det säkra kortet". Saken är den att jag har märkt att helt plötsligt kan det mest oväntade på tallriken göra succée! Kikärtsgryta serverades en dag och min lilla kräsenloppa fullständigt tryckte i sig. Flera ggr har han överraskat mig och äter som en häst i perioder för att kompensera tror jag.
Så mitt råd är att våga vänta ut hungern ist för att bara ställa fram det som man vet fungerar. Men det är klart, äter barnet knappt någonting under flera dagar får man ju ge sig.....
Jag har tänkt som du, att äter man inte den mat som serveras så blir de inget annat heller. Men de är svårt när dom är så små och dom inte förstår på de viset. Men han kommer väl äta så småningom.
Tow2Mater skrev 2014-10-10 15:36:32 följande:
Kanske några kottbullar tillsammans med den vanliga maten, utan att gora nån storre grej av det...? En dag kanske han äter lite av båda utan att heller gora nån storre sak av det.
De skulle man ju också kunna testa. Hade idag gjort stuvade makaroner vanliga makaroner och köttbullar. Makaronerna åkte på golvet och köttbullarna i munnen.