• Anonym (undraren)

Fenomenet ointresserade och lata män

Hej!

Hjälp mig förstå en sak;

hur kan det finnas så många män som inte förstår belastningen av matlagning, hushållsarbete och barnuppfostran? Hur kan det finnas så många män som är fullständigt ointresserade av att avlasta sin partner i alla de sysslor som finns att göra? Hur kan det finnas så många män som bara sitter på rumpan och förväntar sig att deras partner ska göra allt under tiden som de åker glassbåt?

Jag är seriös med min frågeställning och jag vill inte ha några "men alla män är inte så". Mina erfarenheter säger mig att tillräckligt många män beter sig såhär för att det ska vara ett reellt problem och jag skulle bli himla intresserad av eventuell tanke kring det här.

• Svar på tråden Fenomenet ointresserade och lata män
  • JECJ

För att några kvinnor är dumma nog att skaffa barn med dessa män trots deras omognad. Hade alla kvinnor varit iallafall lite kräsna i valet av partner så skulle det inte se ut så.

Jag valde en mogen man som kan ta ansvar. Visst jag dumpade en del snorvalpar på vägen och jag letade rätt länge med det var det värt!

Många kvinnor har nog så jäkla bråttom med att skaffa barn och hus tidigr så dom tar första bästa man som dyker upp..

• Birgitta02

Delvis tror jag det handlar om att man inte satt upp nån direkt kravlista i början av relationen. Då skämmer man gärna bort. Vilket innebär att när det behövs så har karln helt enkelt soffat till sig:). Antingen delar man på hemarbetet redan från dag 1, eller så får man en kille som är lite mer ego än man önskat sig.

• Anonym (undraren)
    JECJ skrev 2014-10-10 13:01:06 följande:

För att några kvinnor är dumma nog att skaffa barn med dessa män trots deras omognad. Hade alla kvinnor varit iallafall lite kräsna i valet av partner så skulle det inte se ut så.

Jag valde en mogen man som kan ta ansvar. Visst jag dumpade en del snorvalpar på vägen och jag letade rätt länge med det var det värt!

Många kvinnor har nog så jäkla bråttom med att skaffa barn och hus tidigr så dom tar första bästa man som dyker upp..

Fast nu var min tanke mer varför männen har det här beteendet, inte varför kvinnor som skaffar män som beter sig såhär får skylla sig själva. :) Vad hände med männens egenansvar?
  • Anonym (e)
    Anonym (undraren) skrev 2014-10-10 13:09:34 följande:
    Fast nu var min tanke mer varför männen har det här beteendet, inte varför kvinnor som skaffar män som beter sig såhär får skylla sig själva. :) Vad hände med männens egenansvar?
    Ärligt talat tror jag det är en mänsklig egenskap mer än manlig. Kommer man undan nåt tråkigt tar man chansen och det är mer socialt acceptabelt för män att smita ifrån ansvaret för hemmet.
  • JECJ
    Anonym (undraren) skrev 2014-10-10 13:09:34 följande:

Jovisst är det mannens ansvar. Men om han lyckas hitta en kvinna som skämmer bort honom och skaffar barn med honom trots att han är en skit så finns det ingen anledning att ändra beteendet.

Hade kvinnor inte skämt bort och låtit bli att skaffa barn med desa män så hade dom varit tvungna att bli vuxna för att få en partner.

Dock så är alla män i mitt umgänge vuxna och tar halva ansvaret i sina hem. Så jag tror det kan vara en kulturell fråga eller kanske en klassfråga.

Exempelvis så är det ju mycket vanligare att välutbildade män tar halva föräldraledigheten än att lågutbildade gör det
  • Anonym (Wildrat)

Jag tror att människan i grunden är bekväm och ser till sig själv först. Städning är tråkigt och jobbigt och den som slipper göra mest blir van vid detta, oavsett kön. Läste nånstans att om man gör 46% av hemarbetet så tycker man att man gör för mycket. Eftersom alla har en tendens till att se till sig själv först blir det lätt bråk om man måste göra 46% av hemarbetet eller mer. Och det är ju inte som att det blir mindre att göra med barn...

Män är ju dessutom mer uppfostrade till att se till sig själva först. Om de dessutom har dåliga förebilder och en partner som är dålig på att ställa krav så är katastrofen ett faktum...

Svar på tråden Fenomenet ointresserade och lata män