• loliita

behöver hjälp!!

Hej har ett par frågor var gärna inte dömande. Är 18 och gravid hinner nog bli 19 innan bebe kommer men nu är det att jag går inte i skolan (har inte gått gymnasium) pga att i 8-/9an blev jag allvarligt sjuk och tappade av mycket i skolan och fick problem med ryggen så har väldigt jobbigt med det och har inget jobb därimot ska jag inskriva mig på arbets förmedlingen och se, men eftersom jag har sånna problem med ryggen vet jag inte hur mycket jag kommer klara av men givetvis ska jag ju försöka allt som går kan jag få hjälp av soc med en lgh kan inte ha hjälp från min mamma för hon är sjukskriven och min pappa är ingen mening att nämna (dessama om pojkvän) så snälla kan jag få lite hjälp av dessa frågor kan jag få hjälp av soc?

• Svar på tråden behöver hjälp!!
  • Anonym (?)

Har inga råd, men lycka till! Ingen utbildning, inget jobb, ingen bostad, ingen närvarande pappa till barnet, fysiska problem och föräldrar som inte kan stötta dig... Hur tycker du själv att dina framtidsutsikter ser ut?

• loliita
    Anonym (?) skrev 2014-10-11 19:54:17 följande:

Har inga råd, men lycka till! Ingen utbildning, inget jobb, ingen bostad, ingen närvarande pappa till barnet, fysiska problem och föräldrar som inte kan stötta dig... Hur tycker du själv att dina framtidsutsikter ser ut?

Ursäkta varför ska du vara så drömande och otrevlig.. Allt går och lösa.. Frågade frågor bara ifall sen vet du inte hur mitt liv ser ut om om 2 månader
  • imirimimjau
    Anonym (?) skrev 2014-10-11 19:54:17 följande:

DEM KAN NOG SE GANSKA SÅ BRA UT VILL JAG SÄGA.

TS - det kommer att gå bra ska du se. Folk får tycka vad de vill (som ovanstående här) om sina medmänniskor och det är inget att bry sig om. Jag blev som 22-åring gravid med min son, pappan blev inget att hänga i julgran, så jag gick igenom graviditeten själv och åren efter det. Jag hade inte avslutat mitt gymnasium och inte jobbat mycket. Jag fick hjälp av soc med lägenhet och ekonomiskt bistånd. Det var svårt och jag hade inte mkt pengar kvar i slutet (!) av månaden men det gick. Jag tycker att du ska satsa på att läsa upp gymnasiet i den mån du kan när den lille börjat dagis, det är viktigt att ha gymnasiekompetens samt att du då kan bli självförsörjande (du lär kunna få det högre bidraget på ca 7500:-/mån, alltså inga lån = inte återbetalningsskyldig).
    Är din mamma "bra" på så sätt att hon kan finnas där för dig, inte rent ekonomiskt men känslomässigt?

Låt ingen ta ifrån dig glädjen att du ska bli mamma, bara för att läget är som det är. Man kommer långt med kärlek, tro mig. Vi hade det tufft ekonomiskt men åh vilken lycka när min son kom och vad mysigt vi hade det han och jag :)

Nu ett par år senare är jag gift, jag läser upp sista poängen på gymnasiet och min son har fått en underbar pappa som ser honom som sin egen. Vi renoverar vår nya lägenhet och planerar för syskon. Bara för att du kommer ha det tufft nu i början behöver det inte betyda att det kommer vara så resten av livet heller! Gör ditt bästa, sätt bebis först, plugga upp gymnasiet - efter du fått bebis kommer det säkert vara lättare att välja vad du vill studera osv. Med bebis kom den starkaste motivationen, iaf för mig :) hör med soc i din kommun hur de ställer sig till det hela, bor du hemma nu?

• loliita
    imirimimjau skrev 2014-10-11 20:48:28 följande:

DEM KAN NOG SE GANSKA SÅ BRA UT VILL JAG SÄGA.

TS - det kommer att gå bra ska du se. Folk får tycka vad de vill (som ovanstående här) om sina medmänniskor och det är inget att bry sig om. Jag blev som 22-åring gravid med min son, pappan blev inget att hänga i julgran, så jag gick igenom graviditeten själv och åren efter det. Jag hade inte avslutat mitt gymnasium och inte jobbat mycket. Jag fick hjälp av soc med lägenhet och ekonomiskt bistånd. Det var svårt och jag hade inte mkt pengar kvar i slutet (!) av månaden men det gick. Jag tycker att du ska satsa på att läsa upp gymnasiet i den mån du kan när den lille börjat dagis, det är viktigt att ha gymnasiekompetens samt att du då kan bli självförsörjande (du lär kunna få det högre bidraget på ca 7500:-/mån, alltså inga lån = inte återbetalningsskyldig).

Är din mamma "bra" på så sätt att hon kan finnas där för dig, inte rent ekonomiskt men känslomässigt?

Låt ingen ta ifrån dig glädjen att du ska bli mamma, bara för att läget är som det är. Man kommer långt med kärlek, tro mig. Vi hade det tufft ekonomiskt men åh vilken lycka när min son kom och vad mysigt vi hade det han och jag :)

Nu ett par år senare är jag gift, jag läser upp sista poängen på gymnasiet och min son har fått en underbar pappa som ser honom som sin egen. Vi renoverar vår nya lägenhet och planerar för syskon. Bara för att du kommer ha det tufft nu i början behöver det inte betyda att det kommer vara så resten av livet heller! Gör ditt bästa, sätt bebis först, plugga upp gymnasiet - efter du fått bebis kommer det säkert vara lättare att välja vad du vill studera osv. Med bebis kom den starkaste motivationen, iaf för mig :) hör med soc i din kommun hur de ställer sig till det hela, bor du hemma nu?

Tack så mycket för ditt inlägg<3 ja just nu bor jag hemma och min mamma skulle hjälpa mig lite med passning men inte så mycket hon har MS:/ men hon stöttar mig ju självfallet:) jag har mitt första inskrivning samtal hos mvc den 21 denna månad så tänkte fara ner på arbetsförmedlingen och skriva in mig ( en person berätta att man måste vara inskriven där för dom ska ta en på allvar osv) och försöka fixa möte på soc allt är inte så lätt eftersom jag har ett sjukt illamående så att göra mycket om dagarna är svårt nu men förhoppningsvis bättre snart .. Tänkte oxå att när dagis tider osv börjar att ta en distans kurs då man kan vara "själv" lite de låter ego kanske men om man har en liten bebis hemma är man nog 100 fokuserad på hen:) tack för ditt inlägg att du var stöttande och förstående av situationen känns som man bara blir dömd... Men bara för jag inte har hela livet uppbyggt på precis pricka nu kommer jag inte vara en sämre mamma kommer ge mitt barn 1000? och kärlek och de bästa jag kan tills man kan ännu bättre livet handlar ju om att alltid nå nya mål hehe:D
Svar på tråden behöver hjälp!!