• Tinto

Hur länge hemma med kattunge?

Jag och sambon har efter långt övervägande bestämt oss för att skaffa katt (förmodligen två så att de får sällskap)
    Sambon vill gärna att det blir en kattunge och inte en vuxen katt. 

Min fråga är hur länge någon av oss måste vara hemma på heltid med en kattunge? Vi jobbar annars heltid.

• Svar på tråden Hur länge hemma med kattunge?
  • nemo1

Bra att ni tänker skaffa två. En kattunge ska inte vara ensamkatt, ffa om man jobbar heltid. Jag brukar rekommendera att man är hemma ngr dagar vid katternas hemkomst. Och det är snabba puckar hem efter jobbet som gäller. Har man en massa fritidssysselsättningar och heltidsjobb så bör man inte köpa katt anser jag.

Har ni kattvakt om ni måste åka bort? En katt får inte lämnas om så ett dygn enligt lag. Mycket kan hända under de timmarna, ffa med en kattunge då de lätt skadar sig men de kan ju även bli sjuka.
    Katterna ska kastreras vid sex månaders ålder, honkatt ca 1000:- hankatt ca 500:- katterna bör vara dubbelvaccinerade chippade och veterinärbesiktade innan flytt. Försäkring är ett måste då det är extremt dyrt hos veterinären. Årliga vaccinationer.
    Kvalitetsfoder ska de ha, dvs ej köpa torrfoder i mataffären, dessa gör katten sjuk på lång sikt. Kattungar ska ha fri tillgång på mat.
    Planerar ni barn så fundera över om ni tycker er ha tid med katter då. Ser många annonser där katterna åker ut när barnet kommer.

• Tinto

Tack för svaret. :)
    Räcker några dagar? Jag tänker att en kattunge är som ett barn och behöver vänja sig vid oss. Därför hade jag egentligen tänkt vänta till julen då vi kan vara lediga längre men jag längtar och vill helst skaffa så fort som möjligt.

Jag har haft katt när jag bodde med mina föräldrar och har väntat tills jag vet var jag ska bo och lever stabilt innan jag skaffar en själv. Jag ser katten som ett ansvar 20 år framåt och tar det inte lättvindigt! Vi har 5 personer inom gångavstånd som kan vara kattvakter om vi åker bort. Vaccination, försäkring, chippning osv är självklart.

Vi planerar barn. Det är därför sambon vill ha en kattunge eftersom han tänker att katter man köper från katthem kan ha erfarenheter som gör att de inte fungerar bra med barn. (Jag vill helst köpa från ett katthem.) Jag tror inte att vi inte skulle känna att vi har tid med katt och barn. De husdjuren jag haft har varit familjemedlemmar - jag ska inte säga lika självklara som barnen eftersom jag inte har barn, men jag ser inte katten som en förströelse man byter ut när man inte känner att man har tid. Jag har väntat länge på att skaffa katt eftersom jag inte känt att jag kan förbinda mig till det ansvaret.

• nemo1

Planerar ni barn så tycker jag ni ska vänta och först komma in i rollerna som föräldrar. Jag vet inte hur många annonser jag läst där det står att katterna ska ut för att de skaffat barn och inte har tid, eller som det låter barnet har blivit "allergiskt" Det är en stor omställning att bli förälder med sömnbrist mm.
    När barnet börjar krypa så är det på kattlådan, det är fullt med sand på golvet som den stoppar i munnen. Kattmaten ska smakas på. Fullt med katthår överallt som bebisen får i munnen och på alla kläder.

Varför inte vara jourhem till ett par katter från ett katthem för att prova på hur det är att ha katt?

Varför skulle inte en katt från katthem fundera med barn? De är som vilken annan katt som helst förutom att de ibland är ännu mer tillgivna och tacksamma över att få ha kommit in i värmen. Du glömde en viktig sak, kastrering. Detta ska ske vid sex månaders ålder för att slippa urinmarkering vilket även honor pysslar med. Chip och idmärkning måste anmälas till Djurid och Sverak annars är det meningslöst, så glöm inte det.

Att dina föräldrar haft katt under din uppväxt är långt ifrån samma sak, för hur stort ansvar tar man som barn då?

• Tinto

Vi vet ju inte om vi någonsin får barn. Ska vi vänta med husdjur i flera år till? Tråkigt att du har så dålig erfarenheter av att ha barn och djur. I min omgivning är det många som får det att fungera och jag tycker att det är positivt att eventuella barn lär sig hantera djur.

Jag hann bli ganska gammal innan jag flyttade hemifrån så vi delade på ansvaret, precis som jag tänker göra med min sambo.

Vi har funderat på att vara jourhem men då ska man helst redan ha katt.

Jag tror också att en katt den katthem fungerar med barn men min sambo oroar sig och vi måste vara överens.

• nemo1

Ni kan ju vara jourhem till två katter. Eller till en dräktig kattmamma, men då krävs att man är hemma mycket och att man är hemma när förlossningen börjar närma sig.

Svar på tråden Hur länge hemma med kattunge?