• Magnus Z

Brutet ben - hur får jag barnen till dagis?

Hej!

Jag har brutit benet och kan inte ta barnen till och från skolan. Barnens mor kan inte alltid hämta och lämna. Släkt, vänner och bekanta kan inte heller alltid ställa upp. Speciellt besvärligt är det med lämningen. Vilken sätt är bäst att få barnen till skolan/förskolan med brutet ben?

Hälsningar Magnus

• Svar på tråden Brutet ben - hur får jag barnen till dagis?
  • Birgitta02

Mamman får väl se till att ordna så barnen kommer till skolan? Så jäkla svårt kan det inte vara. Eller nån granne. Annars får du ta kryckor.

• Dixie

Finns ju flera alternativ - om barnen är tillräckligt gamla så går de själv till skolan, alternativt att de har sällskap/ får följa med klasskompisar som bor i närheten - eller så får mamman ändra sitt jobb schema under dessa veckor du är sjukskriven så lämning och hämtning funkar! 

• vimsa

Bor ni i hop du och mamman? I så fall får dagistiderna ändras efter hur hon jobbar. Annars taxi. Du ska ju inte ha barnen hemma när du är sjukskriven.

• Dixie

går barnen på dagis eller skola? det står ju olika i rubrik och texten? 

• cosinus

Ska man vara lite regelnitisk så får väl barnen helt enkelt gå på dagis efter mammans schema och är inte dagis alltid öppet de tiderna måste hon ju kunna vabba med "ordinarie vårdnadshavare sjuk" som motivering.

Att få barn till dagis med brutet ben beror ju helt på om barnen själva kan gå och inte behöver jagas. Köra en automat med ett ben i paket vet jag många som lyckats med (som är så pass pigga att de kan hoppa runt på kryckor) men man bär ju inga ungar med benet i gips.

• gaymarrige

Bor ni långt ut i urskogen??
    Finns det ingen granne som har sina barn på samma förskola/ skola som kan hjälpa dig. Du är väl hemma så antar ni inte behöver anpassa med tider?

• sextiotalist

Hur långt har ni det till dagis och skola.
    Skolan kan väl barnet gå själv till, eller ta sällskap av kompisar
    Dagiset, har ni inte alltför långt, så kan säkert de barnen gå, men man får räkna med att det tar tid
    Det är nog bara positivt att du rör på dig, förebygger blodpropp som brukar vara högrisk vid benbrott.
    Är det så illa att du inte kan använda kryckor så misstänker jag att du har en rullstol och den kan man också använda utomhus.

• Vinterankan

Är det ett allvarligt brott så att du måste vara sängliggande? För med ett "vanligt" benbrott så borde det väl gå bra att ta bussen.

• sextiotalist
    Vinterankan skrev 2014-10-09 11:17:15 följande:

Är det ett allvarligt brott så att du måste vara sängliggande? För med ett "vanligt" benbrott så borde det väl gå bra att ta bussen.

Ett benbrott innebär inte alltid att man kan ta bussen. En kollega var rullstolsbunden i ett par månader efter ett  benbrott.
    Men kan man inte ta sig med kryckor, så brukar man få en rullstol.

Och jag misstänker att bussar inte alltid stannar utanför ytterdörren, utan man måste ta sig till busshållplatsen

Men är  ts sängliggande, med benet i sträck, då är det självklart värre, då måste nog man få hjälp
  • Vinterankan
    sextiotalist skrev 2014-10-09 11:23:52 följande:

Ett benbrott innebär inte alltid att man kan ta bussen. En kollega var rullstolsbunden i ett par månader efter ett  benbrott.

Men kan man inte ta sig med kryckor, så brukar man få en rullstol.

Och jag misstänker att bussar inte alltid stannar utanför ytterdörren, utan man måste ta sig till busshållplatsen

Men är  ts sängliggande, med benet i sträck, då är det självklart värre, då måste nog man få hjälp

Beror ju som sagt helt på hurdant benbrott man har. En del brott innebär att man måste ligga stilla i sängen i en månad och andra påverkar en knappt alls. Jag har brutit benet 2 gånger och ena gången så var det inga som helst problem att cykla med gipset och jobba som bartender efter bara en vecka. Andra kunde jag inte det men klarade ändå av att hoppa till föreläsningarna en km bort på kryckor och åka och storhandla med bussen. Och min syster som fick ett allvarligare brott kunde inte göra någonting.

Sedan så är det många som "handikappar sig" mer än nödvändigt och tror att man inte kan göra någonting trots att de kanske har den allra enklaste typen av brott. Jag gissar att ts har ett allvarligt brott och inte kan göra någonting, men det finns ju en liten risk att han kan göra massor men begränsar sig själv också och då kan det ju vara bra att öppna ögonen och fundera och känna efter vad man egentligen klarar av.
  • Spana

Hur bor ni?
    Jag tänkte om ni bor väldigt långt bort, om man kan få tillfällig skolskjuts?

Om ni bor i närheten, men inte vill låta barnen gå själva, kanske någon annan förälder kan plocka upp era barn de gånger din fru inte har möjlighet.

Är det fåtal gånger det handlar om, kanske barnen kan få lite ledigt om de går på förskola.

Hoppas det löser sig!

• Magnus Z

Hej!

Tack för alla förslag. Mycket snällt av er att komma med idéer. Man blir lätt låst när man bara tänker själv.

Jag kommer hoppa på kryckor fram till jul, helt återställd i mars 2015 om allt går bra. Första veckorna (nu) går jag på starka mediciner och får belasta men smärta och medicin gör att jag inte orkar så mycket. Läkaren har också sagt att jag måste ta det i min egen takt, oavsett var dagis ligger. Det är 1,2 km till dagis och skolan och min minsta kan inte ta sig fram själv utan behöver åka något slags fordon. Vägen till dagis är ganska backig. Närmsta busshållplats från mig är 250 meter och från dagis och skolan 600 meter. 

Med tiden kommer jag nog kunna hoppa fram och tillbaka själv, Men jag vet inte hur det går att köra med vagn i backarna, svårt att bromsa när man står på kryckor?

Barnens mamma har redan gått ner i tid för att hämta och lämna. Restiderna till jobbet är så långa här i Stockholm. Jag vill naturligtvis hjälpa henne med vardagssysslorna så gott det går.

Nu ska jag fundera lite mer över era svar och så kommer jag säkert fram till en bra kombo till lösning.  

• strojes

Kan äldre syskon köra minstingen i vagnen till dagiset och du hoppar med på kryckorna? Då slipper du köra vagn iaf. Hur gammal är äldsta, kanske tom kan lämna utan dig? 

• Vinterankan

De äldre barnen borde ju fungera bra att de kan få skjuts hem med någon kompis som bor nära eller åt samma håll, men det kan ju vara svårare med den minsta.

Svar på tråden Brutet ben - hur får jag barnen till dagis?