• Chrizzzy

Lämna Ragdoll 8 timmar?

Hej!

Om en vecka får vi hem vår Ragdoll och vi längtar såå!
    Det som jag tänker mycket på är om han kommer att bli väldigt ensam och understimulerad de dagar jag jobbar? 4 dagar i veckan kommer han vara ensam mellan kl.8-16.... Är det taskigt?
    Har två barn som älskar djur så när vi kommer hem om dagarna kommer det vara full rulle.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lämna Ragdoll 8 timmar?
  • isabelless

Vi har en kattkille som vi ibland lämnar några timmar, utan problem! Katter är duktiga och sover ju gärna på dagarna. Jag skulle dock säga att en kattunge kanske behöver mer sällskap och närhet än en vuxen katt, för att kunna bygga upp en sorts trygghet.

• Chrizzzy

Tack för ditt svar! I början kommer vi såklart inte lämna honom så länge.

Hur många timmar lämnar ni er vuxna katt? 8 timmar känns länge?

• Chrizzzy

Hmmm, ja, min man vill helst ha bara ha en. Men han har möjlighet att komma hem på lunchen och sällskapa honom...

• Ritva Graan

Katter är ju egentligen inte flockdjur. Det är vi som gjort dem till det.

Vissa katter trivs med fler kompisar medan andra vill vara själv.

Dock kräver en kattunge mycket stimulans. Om ditt äldsta barn är tillräckligt gammalt så kan det kanske gå hem lite tidigare till katten?

Lycka till med nya familjemedlemmen!

• WinterDawn

Katten kommer nog sova större delen av de ensamma timmarna, så det är nog ingen fara att lämna den. Men om ni skulle märka att den mår dåligt så kan ni ju skaffa en kattkompis.

• Ritva Graan
    Chrizzzy skrev 2014-10-08 21:30:51 följande:

Min största är 5 år...

Ja, då blir det ju ingen som går hem till katten-det förstår jag, men som andra säger så sover nog katten mest när ni är borta.
  • isabelless
    Chrizzzy skrev 2014-10-08 21:11:14 följande:

Tack för ditt svar! I början kommer vi såklart inte lämna honom så länge.

Hur många timmar lämnar ni er vuxna katt? 8 timmar känns länge?

Jag tror att bara katten är trygg i hemmet och vet var kattlåda och mat finns är 8 timmar inget problem. Speciellt inte om man gosar och ger katten uppmärksamhet annars! Och en katt är ju ändå en katt, man kan inte låta sitt eget liv styras helt och hållet. Man har ju oftast ett jobb att gå till så det är ju som det är

• nemo1

En kattunge som är ensamkatt bör inte lämnas ensam så många timmar. Jag tycker personligen att det är egoistiskt att bara köpa en kattunge. Just kattungar har ett sånt enormt behov av en kattkompis.

Svar på tråden Lämna Ragdoll 8 timmar?