• Sariz

Hur mycket bör man spara innan man blir gravid?

Hej!

Jag och min sambo funderar på att börja försöka skaffa barn någon gång under nästa år och jag har nu börjat fundera lite kring det ekonomiska. Hur mycket pengar upplever ni som har fått barn eller är gravida och har börjat införskaffa allt som man behöver att det kostar? Jag tänker dels på att en buffert är bra att ha när inkomsterna minskar under föräldraledigheten men även på att det är så mycket som man behöver köpa när man får barn. Hur mycket kostar ett barn i månaden? Vilken utgift blev större än ni trodde? Vad är era bästa spartips? Vad behöver man tänka på? Är det något ni hade gjort annorlunda ekonomiskt nu såhär i efterhand? Hur stor buffert hade ni och räckte den? osv.

Alla tips är välkomna då jag vill vara så förberedd som möjligt. Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Hur mycket bör man spara innan man blir gravid?
  • Anonym (Nea)

Du kommer dels behöva göra en del inköp och dels får de flesta lägre inkomst under ledigheten. Det är väl det ni bör fundera över främst.
    Vad vill ni köpa?
    Nytt eller begagnat?
    Vad kan ni ärva?
    Hur länge ska ni vara lediga?
    VEM ska vara ledig?
    Vad har ni för kostnader?
    Tänker ni spara dagar?
    Ska någon av er jobba deltid när barnet börjar förskolan?

Ta gärna den här diskussionen tidigt. Eller gå in på känsliga rummet och läs under ekonomi, så att ni inte blir osams sen när du redan är gravid...

Vi la nog ca 20000kr på allt inför bebisens ankomst. Sen snålade vi som sjutton med dagarna så vi kunde ha ledigt på loven och så de 4-5 åren, och levde på klart lägre inkomst än vanligt. Men vi har aldrig tjafsat om pengar innan heller så var helt överens om saker och ting. Det var skönt.

• Mymmlan

Beror på hur man tänker, framför allt runt inköp av grejer. Vi hade buffert på 40, men vill man köpa en ny barnvagn för 10 räcker det ju inte långt. Vi lånade, ärvde och köpte på blocket. Bra för miljön, bra för ekonomin. Vad gäller andra spartips säger jag amma om man kan, tygblöjor om man orkar (dyrt i inköp men billigt i längden) och gör egen barnmat när det blir dags.

• Anonym (mer när de blir äldre)

För oss har inte barnsakerna i sig varit någon större utgift då vi ärvt mycket, köpt en del begagnat och inte haft några större krav/önskemål om dyra märkessaker. Största utgifterna var bra bilbarnstolar tror jag.

För blöjor, barnmat, salvor osv. så har de kostat mindre än barnbidraget precis i början.

De största utgifterna var nog att vi har bytt boende och köpt större bil.

Annars så är det ju de minskade inkomsterna som är problemet. Och där beror det ju på hur länge man vill att föräldradagarna ska räcka. Där kan man ju både räkna på hur länge man vill vara hemma (och hur många dagar man vill ha kvar till ledighet med barnen efter själva föräldraledigheten alltså för att barnen ska kunna vara hemma en del jul- påsk och höstlov osv.) och baklänges: hur mycket måste/vill vi lägst få in i månaden.

Jag tycker försäkringskassans verktyg fungerar bra att räkna med.

Vi har inte direkt haft någon buffert alls för våra föräldraledigheter (men däremot för vårt hus och renovering) utan har bara dragit ner på utgifterna.

Nu med fjärde barnet (är föräldraledig) så är ekonomin ganska tajt, så visst hade det varit bra med en buffert. Men då tar jag också bara ut ersättning för 3 dagar/vecka så jag ser det som en viss buffert att kunna ta ut fler dagar per vecka om det kör ihop sig. Bebisen kostar inte många hundralappar i månaden (hemlagad babymat), mest ärvda kläder osv. men storasyskonen kostar mer, de både sliter kläder på ett annat sätt och har aktiviteter, barnkalas, dagisavgifter osv. som kostar pengar.

• gbgumman

Vi spara 100 000kr använde 0 av dessa. Men de var tryggt att ha.

• Baktakt

Vi köpte mycket begagnat och fick mycket av släkt och vänner, men första barnet landade ändå på 20.000:- i utrustning och kläder första året. Därtill kom blöjor och annat engångsmaterial. Vi tappade därutöver 10.500:-/månad i inkomst.

Lägger man på barnbidrag och jämlikhetsbonus landade vi på minus 150.000:- under de 15 månader vi var lediga innan dottern började förskolan. Vi drog ner på allt vi kunde, men fick ändå tugga i oss vår buffert och dra ner sparandet till noll under denna tid.

Efter föräldraledigheten hade vi två år med mycket vab (15-20 dagar per år) och egen sjukdom (10-15 dagar/år). Under en februari tappade vi t.ex. 25% av inkomsten pga att minst en, ofta två och inland alla tre var sjuka, så då hade vi nytta av att ha lärt oss snåla, men fick inte riktigt upp bufferten ändå.

• attali

20000 la vi nog på utrustning till vår son. Men då köpte vi inte den dyraste vagnen direkt. Så köpte jag mycket på kampanj och begagnat. Köpte en beg.matstol för 50kr t.ex. Sen behöver man inte allt heller. Vi hade ej behövt vagn första månaderna då han vägra ligga i den, inte heller spjälsäng då han sover med oss. Inte heller skötbordet måste man ha, går ju att byta var som helst om man vill. Vi trodde typ att man behövde allt detta. Nu i efterhand hade vår bärsjal och kläder varit det enda vi behövde till födseln. Sen kan man köpa resten eftersom när behovet finns. Men som sagt 20000 innan födsel, efter har vi iallafall inte gjort av med mer än barnbidraget i månaden. Då har jag helammat, blir ganska dyrt med ersättning tror jag.

• Sariz

Tack för tipsen! Det är helt klart en del man själv kan göra för att inte ha så många utgifter, ska verkligen sätta mig in i tygblöjor och barnmat när det blir dags för bebis. Hade inte heller tänkt på att det är bra att ha med VAB i planeringen inför bufferten så det var bra att jag nu blev medveten om det. :)

Svar på tråden Hur mycket bör man spara innan man blir gravid?