• fruktskalet

Gravidpenning, hur gör man?!

Detta med gravidpenningen är så himla svårt för mig att förstå, kanske någon kan hjälpa mig?

Jag är i v 24 har ett fysiskt tungt jobb, går bra att jobba än så länge. När ska jag skicka in e ansökan? Tar 30 dagar för ett beslut och hur ska jag veta hur jag mår i slutet på graviditeten eller när som helst egentligen?!

Måste man fråga om förflyttning innan man skickar in ansökan och vad händer om man blir förflyttad och ändå inte orkar jobba?

Hur vet jag från när jag ska ansöka? Jag vet att det är from 60 dagar innan bf.

Har pratat med min personalchef och hon visste lika mycket som mig och att jag ska prata med den högre chefen.

Kanske bäst att prata med fk men de har ju inte.öppet nu när jag bara måste veta..

Min BM tycker att jag ska ansöka om penningen och jag tycker det är så tjorvigt..

• Svar på tråden Gravidpenning, hur gör man?!
  • Anonym (precis godkänt)

Ansök nu. Det är skönt att veta någon vecka i förväg om du fått godkänt eller ej. Jag skrev i mina papper själv och tog med de chefen skulle fylla i så fyllde vi i dem tillsammans. Efter ca 3.5 vecka ringde försäkringskassan och ställde lite frågor och två dagar senare fick jag godkänt. Jag hade inga krämpor att skriva med utan beskrev bara mina uppgifter. Sök heltid även om du gärna vill jobba tex halvtid. Du kan alltid jobba även om du fått godkänd gravpenning, du behöver inte använda den, men skulle du må dåligt behöver du inte gå till läkaren för att få läkarintyg och sjukskrivning utan det är bara att använda gravpenningen.

Lycka till

• faithfully
    fruktskalet skrev 2014-10-06 23:18:44 följande:

Detta med gravidpenningen är så himla svårt för mig att förstå, kanske någon kan hjälpa mig?

Jag är i v 24 har ett fysiskt tungt jobb, går bra att jobba än så länge. När ska jag skicka in e ansökan? Tar 30 dagar för ett beslut och hur ska jag veta hur jag mår i slutet på graviditeten eller när som helst egentligen?!

Måste man fråga om förflyttning innan man skickar in ansökan och vad händer om man blir förflyttad och ändå inte orkar jobba?

Hur vet jag från när jag ska ansöka? Jag vet att det är from 60 dagar innan bf.

Har pratat med min personalchef och hon visste lika mycket som mig och att jag ska prata med den högre chefen.

Kanske bäst att prata med fk men de har ju inte.öppet nu när jag bara måste veta..

Min BM tycker att jag ska ansöka om penningen och jag tycker det är så tjorvigt..

Du kan ansöka när du fått intyget av barnmorskan - oftast efter ul i vecka 18-20. Det skickas till FK.

Hur du mår har ingenting med gravidpenning att göra. Det är bara en försäkring av din inkomst om du pga graviditet och de arbetsuppgifter du har inte kan jobba. Du måste ta reda på hur många lyft du gör per dag och hur tunga lyften är.
    Arbetsgivaren måste se över om de kan omplacera dig till andra arbetsuppgifter, kan de inte det så kan du ansöka om gravpenning. Detta står i blanketten.

Är du utsatt för risker i arbetet är det en viktig aspekt också. Våld, kemikalier, arbete på hög höjd, osv.

Du kan inte få beviljat gravidpenning pga sammandragningar, foglossning eller liknande, då ska du i så fall sjukskrivas av en läkare.
  • fruktskalet
    Anonym (precis godkänt) skrev 2014-10-07 08:10:35 följande:

Ansök nu. Det är skönt att veta någon vecka i förväg om du fått godkänt eller ej. Jag skrev i mina papper själv och tog med de chefen skulle fylla i så fyllde vi i dem tillsammans. Efter ca 3.5 vecka ringde försäkringskassan och ställde lite frågor och två dagar senare fick jag godkänt. Jag hade inga krämpor att skriva med utan beskrev bara mina uppgifter. Sök heltid även om du gärna vill jobba tex halvtid. Du kan alltid jobba även om du fått godkänd gravpenning, du behöver inte använda den, men skulle du må dåligt behöver du inte gå till läkaren för att få läkarintyg och sjukskrivning utan det är bara att använda gravpenningen.

Lycka till

Tack för tipset om att fylla i blanketten tillsammans med chefen, det ska jag göra!
  • Anonym (precis godkänt)

Se till att chefen fyller i sin först så kan du skriva på ett ungefär samma sak. Ser inte bra ut om uppgifterna är motsägelsefulla. Då går de oftast på chefens.

Svar på tråden Gravidpenning, hur gör man?!