• Anonym (Biten)

Fästingbett i vecka 22

Hej,

Jag upptäckte ikväll pâ min vänstra sida en bit under bröstet ett utstående litet sâr när jag strök med handen över huden. När jag och min man tittade sâg vi en liten svart prick som stod ut frân huden som en sticka (men det var definitivt ingen sticka) och under den (också utstâende frân huden) var en gul bubbla med var. Allt detta stod alltså ut åtminstone ett par millimeter frân huden. När jag slet bort den svarta pricken började det blöda lite. 

Jag är nu orolig att det kan ha varit en fästing. Det är möjligt att jag fâtt den för en vecka sådan dâ vi lâg i gräset i en park. Jag kan inte tänka mig något annat det skulle kunna vara, varken min man eller jag har någonsin sett något liknande tidigare, vi har aldrig haft någon fästing någon av oss. 

Jag är nu orolig för fästingburna sjukdomar, särskilt dâ jag är gravid, i vecka 22. 

Borde jag testa mig, fâ blodet analyserat och sâ? För tillfället finns ingen rodnad runt såret och jag är vaccinerad mot TBE. Men jag har läst att i borreliafall sâ dyker det inte alltid upp någon rodnad eller ens några symptom och med tanke pâ att bebisen skulle kunna bli dödfödd om jag är smittad sâ känns det inte som att jag vill sitta och vänta pâ några symptom som kanske aldrig ens dyker upp även om jag är smittad.  

Tack pâ förhand.

• Svar på tråden Fästingbett i vecka 22
  • Anonym (Biten)

Hmm ingen barnmorska tillgänglig?

Svar på tråden Fästingbett i vecka 22