• Mellanmjölkens land

Billig, snabbmonterad stol till mormor

Tips om en billig, snabbmonterad bakåtvänd stol som min mamma kan ha för att köra 2-3km från dagmamman och hem till oss (dagmamman bor på landet så vintertid är promenad tyvärr inte ett alternativ på smal väg i mörkret med snövallar). Dottern kommer vara 15 mån men det vore bra om även storasyster på då knappt 4 år kan åka i stolen.

Vad skulle ni rekommendera? Funderar på Hi-Way men frågan är om storasyster skulle få plats i den?

• Svar på tråden Billig, snabbmonterad stol till mormor
  • Tirem

Tack för dagens skrattrubrik Den förgyllde min morgon... Ser framför mig hur ni försöker trycka on mormor i en barnstol!

Tyvärr har jag inget bra tips att ge dig...

• norrlandsflicka

Hur stor är storasyster? Vi har en hiway och sonen som är.lång var 4 år 4.månader när vi bytte och då var han fortfarande inte för lång för den.

• Mellanmjölkens land

Storasyster ligger på normalkurvan men de flesta vi känner har bytt från Hi-Way runt 3-3,5 eftersom den känts trång/liten. Lillasyster har en Max-Way som storasyster fortfarande sitter jättebra i och brukar låna de gånger hon är ensamt barn i bilen. Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan Hi-Way och Max-Way? De ska väl ha samma yttre dimensioner om jag förstått det rätt?

• Maddi

Axkid minikid är lätt att montera och inga problem att sätta en 5-6 åring på normal kurva i den. Däremot vet jag inte om priset är värt för er.

• norrlandsflicka

Jag har då inte upplevt stolen som liten. Min son är på +1 på kurvan. Fanns fortfarande flera cm kvar när vi bytte. Och då har han ändå mest längd på överkroppen. Han har 1 klädstorlek mindre på nederkroppen. Fast kanske är olika i olik bilar hur det funkar sitta i stol? Bästa är väl att fara till affär och få hjälp prova i bilen med dottern i för att se hur olika stolar funkar.

• Mellanmjölkens land

Lillasyster sitter jättebra i Hi-Way. Vi har en sån hos svärföräldrarna och det funkar klockrent.

Priset är viktigt, faktiskt nästan viktigare än att storasyster kan sitta i stolen. Planen är att mormor hämtar max 1ggr/v, ev bara varannan vecka. För 2-3km varannan vecka vill vi inte lägga några enorma summor även om stolen självklart ska vara säker. De få gånger mormor ska ha med storasyster i bilen kan vi byta stol om det verkligen inte funkar med Hi-Way (hon har en Two-Way så underförankringsbanden är ju samma)

• Mellanmjölkens land
    daimstrut skrev 2014-10-10 10:55:22 följande:

Köpa en nyare begagnad?

Känner jag inte den som säljer och vet att stolen är okrockad köper jag inte begagnat när det gäller bilbarnstolar.
  • Mellanmjölkens land
    avocadoo skrev 2014-10-10 19:49:47 följande:

Tycker att Brios variant är bättre för lite större barn :)

Länka gärna, hittade inte vilken stol du menar
Svar på tråden Billig, snabbmonterad stol till mormor