• Kattägd

Sover mycket, 5 veckor

Min son på 5 veckor har helt plötsligt börjat sova massor, förut har han varit vaken från kl. 06-10 innan han somnat om efter att vi varit ute med vagnen. Nu helt plötsligt somnar han om när han ätit kl. 06 och vaknar bara för att äta vid 9-10 och somnar sedan om igen. Är det vanligt att bebisen behöver mer sömn vid 5-6 veckors ålder? Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Sover mycket, 5 veckor
  • vindruvan

Jag minns tyvärr inte den tiden så mycket men kontakta bvc som nog har bättre svar.

Jag tror inte att det är nåt du behöver oroa dig för men för din skull så ring din bvc-sköterska.

Dom kan ha en tillväxt-period som tar mycket energi tex.

• Kattägd
    vindruvan skrev 2014-10-06 11:49:49 följande:

Jag minns tyvärr inte den tiden så mycket men kontakta bvc som nog har bättre svar.

Jag tror inte att det är nåt du behöver oroa dig för men för din skull så ring din bvc-sköterska.

Dom kan ha en tillväxt-period som tar mycket energi tex.

Vi ska på bvc idag för vägning och mätning så ska fråga då, ville bara se vad jag får för svar här också :) Jag tycker man ibland kan få bättre svar från andra föräldrar än vad man kan få på bvc.
  • Kattägd

Det är säkert helt normalt men med första barnet oroar man väl sig för det mesta Glad

• Halley

Har också en bebis som vissa dagar och ibland i perioder sover mycket. Idag är hon 7 veckor. Frågade på BVC för 2-3 veckor sedan om det var något att oroa sig för och fick till svar "nej, de sover mycket i början och med tiden kommer längre perioder av vakenhet - antingen på förmiddagen eller eftermiddagen". Min bebis är ofta mest vaken på kvällen (3-5 h i sträck och i 1-2 timmar några gånger till under dagen), men som sagt så varierar det. Har hört från andra mammor att sömnen ofta ställer in sig mer regelbundet vid 10-12 v, så jag går väl se

• Ingrid Marie

Han är så liten än, du behöver knappast oroa dig.

Mina tre har haft lite olika sömnmönster men framförallt 2:an och nu även 3:an (hon är 5 veckor!) har varit/är riktiga sjusovare

Triss i tjejer! Flicka 2009, Flicka 2013, Flicka 2014.
  • Maroschka

Två av mina bebisar och framförallt den siste, har sovit sig igenom sina första 3 månader. Då menar jag alltså sovit 22 av dygnets 24 timmar. Jag har varit rätt orolig ibland då de jämngamla bebisarna var mycket mer vakna men BVC sa att så länge han går upp i vikt så betyder det bara att han är trött och mår jäkligt gott och han gick upp massor i vikt. Det är först nu strax innan han blev 4 månader som han orkar vara vaken mer än 45 minuter/1 timma. 

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Rainbow Dash

Min tvåa sov mest hela tiden. Hon var vaken runt 4 timmar/dygn i början. På mitt BVC sa de att det är ok för spädisar att sova i 6 mån utan att behöva oroa sig. Min började vara mer vaken runt 4 mån. Nu är hon 4 år och älskar fortfarande att sova. Vi får väcka henne varje morgon. Så försök att inte oroa dig om han verkar ok i övrigt.

• Kattägd
    vindruvan skrev 2014-10-07 05:15:30 följande:

Vad sa dom på bvc?

Att det är normalt. Igår sov han väldigt lite istället så han hade väl laddat upp :D
  • vindruvan
    Kattägd skrev 2014-10-08 09:46:46 följande:
    Att det är normalt. Igår sov han väldigt lite istället så han hade väl laddat upp :D
    Vad skönt för dig att höra det. Haha, ja batterierna var fulla efter all sömn.
  • O Z

Runt 5 veckor infaller första utvecklingsfasen vilket kan medföra mer sömn.

Svar på tråden Sover mycket, 5 veckor