• sofiashem

Hur mycket äter en normal 4,5 åring?

Ställer frågan då jag ej har tillgång till en 4,5 åring med normal aptit och känner därför att jag lite tappat greppet om vad som är normalt och ej.

Min son är 108cm och väger 14 kg och äter följande:

Frukost: Extraberikad välling 200ml (dubbelt så många kalorier som vanlig)
    Mellis: Oftast inget
    Lunch: Varierande men allt från 1-4 dl mat (beroende på sort såklart)
    Mellis: Oftast inget
    Middag: Mellan 0-4dl mat
    Läggdags: Extraberikad välling 200ml (dubbelt så många kalorier som vanlig)

• Svar på tråden Hur mycket äter en normal 4,5 åring?
  • Flickan och kråkan

Nu är min mellanson lite äldre (han är 5,5 år), men har ätit rätt lika sedan länge.

Han äter på ett ungefär:
    Frukost: 1 dl havrefras med 1 dl mjölk eller en smörgås med något pålägg. Dricker ett glas varm oboy till det.
    Mellis (förmiddag): Oftast inget
    Lunch/Middag: Väldigt olika. Är det spagetti och köttfärssås så en rejäl portion. Andra exempel på lunch: 1-2 pannkakor, på mcdonalds två naturella cheeseburgare, en hemlagad hamburgare, 1dl (okokta) makaroner + tre falukorvsskivor/5 köttbullar/halv laxfilé (gillar inte fisk hemma, på förskola går det ner lite mer).
    Mellis (eftermiddag): En frukt eller en smörgås.

Han är 111 cm och väger cirka 18 kg.

Min äldsta son blir snart 7 år. Han äter bra mycket mer till framför allt lunch och middag. Alltid hungrig. Mer än en smörgås får han dock inte i sig på morgonen. Han är 115 cm och väger strax över 19 kg.

Jag har rätt små pojkar, men som äter relativt normalt.....tycker jag. Äldsta är galet aktiv fysiskt både spontant och organiserat så han hade nog behövt få i sig mer men han är så otålig....ingen riktig rp att sitta och äta.

• cosinus

Min kille är ju äldre 6.5 men ungefär samma storlek 110 cm och knappa 15 kg.

Just nu äter han rätt bra.

Frukost:
    En (liten) skål med mannagryn/grahamsgrynsgröt

Frukt på skolan

Lunch: En liten barnportion

Mellis: Frukt hemma och annars på fritids...

Middag: En liten barnportion. 4 dl mat äter han nog nästan aldrig men han äter iaf oftast något och rätt varierat, det är inte samma typ av mat som alltid ratas. Men det är relativt små mängder.

Kvällsmat. En smörgås.

Han äter ibland kaviar som pålägg men annars brukar han äta en typ wasa frukost utan pålägg.

Det största problemet med hans aptit är att den är det första som försvinner om han blir sjuk och det sista som kommer igen. I normalläget äter han ju ändå om än lite.

Övriga syskon äter mer men inte markant mer, men det är klart äter de lite mer varje mål gör det skildnad. 4-åringen äter klart mer men så är hon den enda av de 4 syskonen med någon form av reserver. Hon är nog kring 1 meter och 15 kg. 8-åringen är skitmager och 10-åringen väldigt nätt hon också.

• Lippa

Tjej 5år, 114 cm och 19kg
    Frukost: Macka med bara smör eller fil och äppeljuice
    Mellis: frukt
    Lunch: Förskolans mat
    Mellis: Fil eller macka eller frukt
    Middag: ca en till två dl ris pasta potatis, lite av kyckling, köttbullar, korv eller liknade..mycket grönsaker.
    Kvällsmål: yoghurt, vatten

• Paincake

Jag har också en 4,5-åring och ibland äter han mängder med mat, ibland lever han på luft och kärlek.

Frukost: Inget eller flingor med mjölk.
    Mellis: Lite frukt.
    Lunch: En barnportion, lite beroende på vad som serveras.
    Mellis: Flingor med mjölk eller en liten macka.
    Middag: En-två barnportioner.
    Ibland en banan eller macka innan nattning.

Vid fyraårskollen låg han mitt på mittersta kurvan för både längd och vikt. Nu väger han väl ca 18-18,5 kg.

• Natulcien

Vår son är 4 år. Han är också 108 cm och väger runt 16 kg.
    Han äter ungefär så här:

Frukost: Havregrynsgröt med russin/torkad frukt, ca 2 dl.
    Mellanmål: 1/2-1 frukt
    Lunch: Varierar, men ofta runt 3 dl mat skulle jag tippa, d.v.s. ex 1 dl pasta/ris, 1 dl grönsaker och 1 dl kött/fisk.
    Mellanmål: Olika, beroende på hur han ätit på lunchen. Ibland ingenting, ibland en halv frukt, ibland 2 dl yoghurt med havrekuddar...
    Middag: Se mängden för lunchen.
    Kvällsmål: En hel banan eller smörgås och ett glas mjölk.

Svar på tråden Hur mycket äter en normal 4,5 åring?