• Anonym (ts)

Ni som röker under graviditeten

Jag har rökt i över 20 år, drygt ett paket om dagen. Trots astmabesvär, rätt så allvarliga sådana till och från, trots sjukt dålig kondis och trots att jag fått göra avkall på saker för att pengarna gått till cigaretter och inte räckt till roliga upplevelser/shopping etc. Och trots det faktum att jag vet det mesta om hur skadliga cigaretter är och hur de påverkar min kropp. Och trots det faktum att jag vet att jag kommer dö i förtid av en rökrelaterad sjukdom.

Redan där inser ju gemene man att jag är totalt iq befriad och borde hålla till i ett inlåst rum eller åtminstone ha assistans dygnet runt. Men nej det funkar ju inte så med oss som missbrukar nikotin. Jag har ett socialt liv, ett jobb, en sambo, ett hem etc.

Jag har såklart tänkt att jag ska snart sluta och när jag blir gravid, då slutar jag ju absolut.

Så blev jag gravid. Jag rökte medans jag väntade på testet och tänkte är det positivt så är det här sista ciggen.
    Det var positivt. Och jag skulle inte röka mer, inte det närmsta året iaf.

Hela kroppen får panik av tanken, precis allt blir i gråskala och ingenting kommer nånsin bli roligt igen. Just det, jag är gravid. Som jag väntat och längtat efter det. Men, vad fan, jag får ju inte röka ändå... Jag vill kompromissa, jag vill hitta utvägar. Vad fan, mitt nikotin min bästa kompis, mitt allt.
    Så jag kompromissar, jag får ta ett bloss på morgonen och ett på kvällen vecka 5 ut. Det känns som en bra tanke och till och med sambon säger ja, fem dagar kvar på vecka 5. Tio bloss till. Till och med en normalbegåvad icke-rökare borde kunna gå med på det tänker jag.

Men kan man som storrökare ta endast ett bloss? Haha, nej, det kan man inte. Och kompromissar man inte lite till med sig själv och kommer fram till att en lunchcigg gör väl ingen skada, inte heller den tidiga kvällsciggen. Men när jag kommer till 5+0, då jävlar. Då börjar pyrets hjärta ticka, då ska organen börja utvecklas och då är det ju farligt på riktigt..(!) Det blev vecka 5+2 som det sista blossen togs...

Det är inte ett dugg enklare att sluta då,men så läser jag trådar om de som säger:
    " Jag blir deprimerad om jag slutar helt, och det är ju inte bra för barnet"
    "Kroppen blir så stressad om jag slutar helt, och det är ju inte bra för barnet"
    " Jag kan verkligen inte sluta, och kan man inte så kan man inte"
    " Jag vet minsann dom som har rökt, och deras barn var så friska så"

Och jag tänker, för i helvete, vad är det för fel på er? Hur kan man ens veta hur barn blir till om man är så förbannat dum i huvudet så man röker när man är gravid. Jodå, visst mår du dåligt av stress och en depression, visst kan det mående påverka barnet. Men inte fan är det i närheten av hur cigaretterna påverkar barnet!!! Läs på era idioter!
    Ja, men vad bra att idioter har lyckats bli gravida, lyckats föda ett frisk barn som inte har drabbats av något under hela sin uppväxt, för rökskadorna kommer ju inte direkt alla ggr. Jättebra för dom. Det finns säkert de som lämnat sin 2-åring ensam i ett badkar, men barnet har lyckats undkomma drunkning. Det är lite samma sak tycker jag.

Men det är tack vare er, ni som skriver dessa trådar som jag inser att nej, på er nivå är jag inte. Jag må vara nikotinist jag må genomleva helvetet på jorden av abstinens, jag må se allt i grått och inte riktigt kunna njuta av min graviditet ännu. Men jag är fan inte dum på riktigt! ( inte längre..)

Jag vill röka ungefär varje minut av min vakna tid, jag tänker på hur gott det skulle vara att röka ungefär varje minut av min vakna tid. Jag vill röka så inihelvetes mycket! Jag svär mer än jag gjort under hela min livstid i saknaden av cigaretter.

Jag skulle kunna säga att jag inte kan sluta röka, men det kan vi alla. Det är svårt, det är vidrigt vad det gör med ens personlighet, det påverkar hela min vardag. Men kom inte och säg att ni inte kan, det är bara att låta bli. För ärligt talat, vad är det värsta som kan hända med att sluta röka? Vad är det som skulle bli så fruktansvärt så det är bättre att röka? Kommer hela släkten att utplånas efter veckor av tortyr? Kommer jorden gå under? Kommer vi få en ny istid? Kommer alla barn i världen bli utsatta för övergrepp?  Varför fortsätter ni röka?

• Svar på tråden Ni som röker under graviditeten
  • Drottningen70

Vilket skitsnack. Du själv rökte till vecka 5. Du kompromissade, gjorde deals med missbruket. Resonerade som vilken missbrukare som helst. Alla mekanismer på plats. Du är på Intet sätt en bättre människa bara för att du hade styrkan, turen och omständigheterna omkring dig som fick dig att sluta röka i vecka fem, tillskillnad från de som fortfarande kämpar med missbruket i månad 5. Precis som du inte är sämre för att du fortfarande höll på i vecka fem tillskillnad från de som slutar så fort de får plus. Det handlar inte om att vara dum i huvudet el en bättre el sämre människa utan om helt andra saker. Jag rökte inte den första månaden som du gjorde, däremot under månad 4, vem av oss är "bäst" då? Sluta upp med sånt där förenklande. Det är betydligt mer komplicerat än så. Bra att du har slutat röka.

Svar på tråden Ni som röker under graviditeten