• Kittecat81

16 månaders som vaknar 4.00-5.00 varje dag

Våran son har i över två månader nu vaknat varenda dag mellan 4.30-5.00.. Ibland tidigare... ja undrar va gör vi? Några tips på hur man kan få han att sova lite längre? Åtminstone till kl 6.00....
    Har prövat att lägga han senare tillåmed tidigare men nej.. Läggdags runt 7-8.
    Har prövat med att låta han få vila en gång om dagen istället för två, å sen prövat me två gånger igen... Men nej!
    Välling får han innan läggdags å sover oftast hela natten utan uppvak, vilket är skönt!
    Men är de någon som vet om detta är nån slags fas eller så?

• Svar på tråden 16 månaders som vaknar 4.00-5.00 varje dag
  • Liten till

Hur länge provade du att bara låta honom sova en gång om dagen? Har för mig att det tar upp till 3 veckor att ändra sovrutiner.

Har tyvärr inget annat tips, men hoppas det löser sig!

• Rosa Fluff

Vår son har vaknat mellan 04.45- 05.10 i nästan ett år nu. Plus att han vaknar några ggr varje natt. Vi har fått acceptera att han är morgonpigg. : )

• jenny7906

Hur länge sover han på dagen? Vår kille har sovit bra sen spädis men har såklart haft faser när han vaknat mitt i natten. Nu efter 1-års ålder så började han vaknade tiiiidigt på morgonen så jag drog ner havs 3-timmars sovpass på dagen till 1,5h men stegvis och vips så sov han återigen hela natten. Vårt barn behöver bara ex antal timmar per dygn så hur vi fördelar dem är upp till oss/han :)

• Annelie 76

Vid ett års ålder ungefär fick vi dra ner sonens dagsömn till 1,5 timmar 1 gång om dagen och dessutom fick det inte bli för sent utan runt lunch. Fast för oss var det sövningen på kvällen som strulade för att han var för pigg då. Men de flesta barn behöver sova mindre på dagen efter ett år.

• sextiotalist

Min tonåring vaknade vid 5 tills han var 6 år ungefär och då gick han och la sig ändå vid 21-tiden.
    Vissa barn är morgonpigga, vissa barn har mindre sömnbehov än andra, vissa barn är kvällspigga.
    Problemet kommer när det krockar med vardagen.
    Mitt tips är att lägga sig i soffan och bara mysa med barnet, så får man lite vila

• Kittecat

Ja har prövat några veckor med att dra ner på dagsvilan men verkade inte som det gav någon verkan.. På dagarna sover han kanske som mest 2 timmar å försöker få han att sova senast vid lunch så de inte blir för tätt med läggdags! Men de kanske är som så bara att han är morgonpigg...Men segt då ja ofta är ensam då min sambo jobbar borta imellanåt... Så de blir lite tufft ibland men man får väl hoppas att det vänder nångång! Tack för svaren :)

Svar på tråden 16 månaders som vaknar 4.00-5.00 varje dag