• Sansa Snark

Varför för lite skatt?

Hej!

Jag undrar varför FK drar för lite skatt på föräldrapenningen? Kommunalskatten där jag bor är ungefär 29%, men FK drar bara 26%. Detta innebär ju att jag själv måste betala in extra skatt eller få restskatt nästa år. Skulle det inte vara enklare att dra rätt skatt från början, eller i alla fall en skattesats som är i närheten av landets genomsnittliga skattesats (ca 30%)?

MVH
    S. 

• Svar på tråden Varför för lite skatt?
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi får uppgifter från Skattemyndigheten om vilken skattesats som ska dras när du ansöker om ersättning från oss. Om du vill att vi ska dra mer skatt kan du kontakta vårt Kundcenter på 0771-524 524 och meddela detta.

Hälsningar
    Doris, handläggare

• Sansa Snark

Fast det stämmer ju inte. Såhär står det på FK:s egen sida om skatt: 

Hur undviker jag kvarskatt

Får du en ersättning på deltid eller under en kortare tid drar Försäkringskassan av skatt med cirka 30 procent. Eftersom kommunalskatten oftast är högre kan det göra att du får underskott på ditt skattekonto - kvarskatt.

Vill du undvika kvarskatt kan du begära att vi drar mer i skatt. Det gör vi sedan tills du säger till. Om du går från en ersättning till en annan, till exempel från sjukpenning till sjukersättning kontrollerar vi om du även i fortsättningen vill ha det förhöjda skatteavdraget.

www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_skatt

Jag vet ju att du som handläggare inte kan göra något åt det krångel detta skapar för mig och andra föräldrar, men jag undrar om du vet varför denna policy har uppstått från början?

• Försäkringskassan

Hej!

Tyvärr har jag ingen information om reglerna kring skatteavdraget. Här svarar vi enbart på frågor om socialförsäkringen.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Försäkringskassan

Hej

Vi drar skatt efter tabell och kolumn beroende på vilken kommun du bor i.

Tabell 29 omvandlas exvis sedan till en skatteprocent vid själva avdraget.

Behöver du dra högre skatt kan du ringa till vårt Kundcenter och meddela vilket högre % avdrag du önskar att vi ska dra på din VAB (tillfälliga föräldrapenning) och föräldrapenning.

Dagersättningar (såsom exvis VAB och föräldrapenning) kan du läsa om i vägledningen nedan under kap 3.5.6.

Förhöjt skatteavdrag finner du under kapitel 3.5.11. 

Se vägledning 2005:1 version 11, Utbetalning av förmåner, bidrag och ersättningar

http://fia.sfa.se/Styrning/Styrandedokument/Vgledningar/vagledning-2005-01.pdf 

Hälsningar

Robin, handläggare

Svar på tråden Varför för lite skatt?