• Themzan87

Fira Haloween

Jag och pappan till min son har delad vårdnad och nu börjar Halloween närma sig. Jag har hört att vid högtider och liknande så ska man ha barnet vartannat år men han säger att det bara är så vid jul och födelsedag. Denna högtid är viktig för mig som Wiccan. Hur ska jag få honom att förstå!?

• Svar på tråden Fira Haloween
  • Anonym (Emma)

Det finns ingen lag som säger att det ska vara vartannat år vid högtider, även om det oftast är så.

Halloween är en kommersiell högtid, så hur just den kan vara viktig för dig som wiccan förstår jag inte.
    Däremot förstår jag att du vill fira Samhain med sin son, även om jag är nyfiken på hur du firar och huruvida det är lämpligt för ett barn att vara med.
    Men att få ha din son extra är inget du kan kräva, är det pappans vecka så är det det. Försök att byta dag eller vecka, men utan att hota.
    Går det absolut inte så går det inte. Då får ni fira tillsammans nästa år.

• Themzan87

Det är min vecka som alla andra år. Så jag vill fira men kan inte om sonen är med då det inte är lämpligt som du säger. Jag vill få hans pappa att fira med sin son hur dem nu gör så jag kan fira med min covern.

• Anonym (Emma)

Okej, då förstår jag,
    Erbjud pappan ett bra byte. Du tar sonen på hans vecka någon gång då han ska göra något viktigt. Det går inte att hota, det funkar bara att muta.
    Annars kanske du kan ha barnvakt?

• Themzan87

Jag lyckades lösa det med att min syster ska passa honom så jag kan fira med min covern :D

Jag försökte verkligen på alla sätt o vis med o muta och liknande men fick bara skit tillbaka. Men jag börjar bli van vid det nu...

• Anonym (Emma)
    Themzan87 skrev 2014-10-04 00:53:50 följande:

Jag lyckades lösa det med att min syster ska passa honom så jag kan fira med min covern :D

Jag försökte verkligen på alla sätt o vis med o muta och liknande men fick bara skit tillbaka. Men jag börjar bli van vid det nu...

Det är alltid lika trist när en av föräldrarna inte kan samarbeta. Men vad skönt att din syster kan passa honom. Hoppas du får ett fantastiskt firande.
  • Brumma
    Themzan87 skrev 2014-10-04 00:53:50 följande:

Han kanske hade planer han också? Och ansåg att hans var lika viktiga som dina?

Vi har sedan ett tag tillbaka slutat ställa upp på bonus mamma, eftersom hon aldrig ställer upp tillbaka (om hon inte "tjänar" ngt på det) men förväntar sig att vi skall släppa allt när hon behöver det. Så nu kör vi strikt efter överenskommelse..

Men - om du vill ha inskrivet vissa dagar som att man tar dem vartannat år så föreslår jag att ni tar ett samarbetssamtal i familjerätten och skriver ner ett avtal. Tex varannan jul, varannan nyår (den som inte har jul), varannan födelsedag, vartannat sport/påsk/novemberlov osv.
Svar på tråden Fira Haloween