• Shila14

Min mamma vill att jag går i borgen eller är medsökande på ett lån om 50 000 kr, vad tycker ni?

Min mamma har satt ut guld på pantbanken då de haft det tajt i somras på grund av mina syskons kostnader. Nu vill hon hämta ut detta guldet och summan det rör sig om är 50 000 kronor. Hon vill då att jag går i borgen/är medsökande på lånet. Min situation är som så att jag för närvarande är föräldraledig och egentligen redan står på en stor CSN skuld samt bolån och inte har lust att stå på mer lån än så. Jag har ett litet barn och kan i framtiden behöva ta billån eller liknande vilket kan bli problematiskt för mig om jag står på ytterligare lån. 

Min mamma har dessutom ett sparkonto i min systers namn som innehåller ca 130 000 kronor. Jag förstår inte varför hon inte kan nyttja de pengarna? Istället för att sätta mig i en dålig situation? 

Hade ni gått i borgen eller numera vad man kallar "blivit medsökande" på lånet? 

Ska en förälder verkligen ens fråga om en sådan sak då de vet att man precis startat ett ordentligt liv och fått barn?

• Svar på tråden Min mamma vill att jag går i borgen eller är medsökande på ett lån om 50 000 kr, vad tycker ni?
  • Alexi

Självklart ska du inte göra det, skulle aldrig komma på tanken!

• Mandel

Din mammas affärer är hennes och hon kan inte kräva att du ska ta ekonomiskt ansvar för henne. Det handlar inte om liv eller dör utom om guld- materiella saker.

Säg nej.

Att gå i borgen är att gå i sorgen...
    Gammalt talesätt!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • kenneth768768

Hon borde inte låna eftersom hon inte behöver samt att det kostar ränta. Och då behöver hon ibgen borgen heller.

• Shila14

Jag håller med er. Har nu sagt att det påverkar min situation och att hon faktiskt har pengar hon kan nyttja utan att behöva betala ränta. Det kom inte på fråga att röra de pengarna däremot så tog hon inte alls illa upp om att jag sa nej till att stå som medsökande/borgenär. Men jag fick en känsla av att hon försökte "ge mig dåligt samvete". Och hon lyckades, för nu har jag dåligt samvete. Hon var väldigt vänlig och sa okej, du har rätt, tack för att du var ärlig med en ledsen röst. Hon nämnde även att hon inte ska berätta för min pappa att jag "backat ur" för det skulle göra honom ledsen..

Har jag svikit min mamma?!?! Eller är det hon som endast tänker på sin egen situation och inte min? Hon kan ju inte bry sig särskilt mycket om hur det går för mig om hon ber mig om en sådan tjänst för egen vinning? Vad tycker ni? Bör jag ha dåligt samvete? Mår inte alls bra av detta..

• Annelie 76

Hon sviker dig som tycker att du ska betala för dina syskon. Vad har de gjort som gör att din mamma behövde pengar snabbt och kommer de göra det igen så ni sitter i skiten? Det är ju inte du som ställt till den här röran, låt de inblandade lösa den.

• Anonym (nope)

Nu tycker inte jag att man ska be någon om pengar (mer än en snabbt lån på 100kr kanske) och speciellt inte att en förälder ska be sina barn om hjälp.

Hon är vuxen och får ta ansvar för sin egen ekonomi. Det är inte meningen att du ska behövs sätta dig i skiten för henne.
    För hon kan bara sådär välja att inte betala 1kr på lånet och då är det du som sitter där och inte hon....

• Gryntroll

Jag förstår att det känns lite i samvetet. Men det är helt ogrundat! Att gå i borgen för någon är att riskera sin egen ekonomi, precis som de andra säger.

Du gjorde helt rätt som nekade och försök skaka av dig samvetet!

• Frontline

Hade det varit för att jag skulle hjälpa min mamma om hon hade det tufft ekonomiskt hade jag utan tvekan gjort det, men behövde mamma hjälp för att hon i sin tur hade lånat ut pengar till mina syskon så hade det blivit kalla handen..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Iarwain

Gör det bara om du har utrymme i din egen ekonomi för att hantera detta lån utan din mors hjälp.

• Shila14
    Frontline skrev 2014-10-03 09:21:27 följande:

Hade det varit för att jag skulle hjälpa min mamma om hon hade det tufft ekonomiskt hade jag utan tvekan gjort det, men behövde mamma hjälp för att hon i sin tur hade lånat ut pengar till mina syskon så hade det blivit kalla handen..

Det var så att säga till mina mycket yngre syskon.. Jag hade också lånat ut om det inte vore för att hon skulle "hämta tillbaka guld" och dessutom har ett sparkonto på min systers namn innehållande ca 130 000 kronor... Hade hon haft det tajt och behövde kanske några tusenlappar hade jag självklart ställt upp.. Men tycker hon begärde lite väl mycket..
  • Shila14
    Iarwain skrev 2014-10-03 09:26:36 följande:

Gör det bara om du har utrymme i din egen ekonomi för att hantera detta lån utan din mors hjälp.

Jag skulle ha kunnat hantera det genom att göra mig av med en hel del av min och min mans sparade pengar vilket inte heller känns bra.. särskilt när hon själv har sparade pengar på min systers namn,, Dessutom skulle pengarna gå till att hämta ut guld och inte att hon riktigt höll på "svälta"... om du förstår hur jag menar..
  • Frontline
    Shila14 skrev 2014-10-03 09:27:33 följande:
    Det var så att säga till mina mycket yngre syskon.. Jag hade också lånat ut om det inte vore för att hon skulle "hämta tillbaka guld" och dessutom har ett sparkonto på min systers namn innehållande ca 130 000 kronor... Hade hon haft det tajt och behövde kanske några tusenlappar hade jag självklart ställt upp.. Men tycker hon begärde lite väl mycket..
    Som sagt jag hade aldrig gjort det...

Skulle absolut kunna hjälpa mina syskon om dom frågade.
    Men inte låna ut pengar till nån som i sin tur har satt sig i den situationen att den personen behöver låna i sin tur för att klara av det...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Voodoodoll
    Shila14 skrev 2014-10-03 08:44:41 följande:

Jag håller med er. Har nu sagt att det påverkar min situation och att hon faktiskt har pengar hon kan nyttja utan att behöva betala ränta. Det kom inte på fråga att röra de pengarna däremot så tog hon inte alls illa upp om att jag sa nej till att stå som medsökande/borgenär. Men jag fick en känsla av att hon försökte "ge mig dåligt samvete". Och hon lyckades, för nu har jag dåligt samvete. Hon var väldigt vänlig och sa okej, du har rätt, tack för att du var ärlig med en ledsen röst. Hon nämnde även att hon inte ska berätta för min pappa att jag "backat ur" för det skulle göra honom ledsen..

Har jag svikit min mamma?!?! Eller är det hon som endast tänker på sin egen situation och inte min? Hon kan ju inte bry sig särskilt mycket om hur det går för mig om hon ber mig om en sådan tjänst för egen vinning? Vad tycker ni? Bör jag ha dåligt samvete? Mår inte alls bra av detta..

Det där låter som ren manipulation. Hon försöker få dig att må så dåligt så att du gör det fast att du inte vill. Jag har bara ett tips, och det är: gör det absolut INTE! Det blir DU som får betala tillbaks lånet om hon inte kan. Hon borde inte ens fråga dig om något sånhär.
  • Birgitta02

Om man som barn ber en förälder att borga i ett lån, eller stå som medlåntagare kan jag gå med på. Men att man som förälder ber sin dotter som inte heller har det fett att stå som medlåntagare... nej, det är inte rätt. Ha inte dåligt samvete för detta TS. Din mamma får helt enkelt lösa det på annat sätt. Eller låta guldet gå till försäljning. DU ska inte behöva gå in här. Mamma kan "låna" pengar ur bankkontot som  faktiskt finns och efterhand sätta in pengar där istället.

• Anonym (,)
    Shila14 skrev 2014-10-03 07:23:57 följande:

Min mamma har satt ut guld på pantbanken då de haft det tajt i somras på grund av mina syskons kostnader. Nu vill hon hämta ut detta guldet och summan det rör sig om är 50 000 kronor. Hon vill då att jag går i borgen/är medsökande på lånet. Min situation är som så att jag för närvarande är föräldraledig och egentligen redan står på en stor CSN skuld samt bolån och inte har lust att stå på mer lån än så. Jag har ett litet barn och kan i framtiden behöva ta billån eller liknande vilket kan bli problematiskt för mig om jag står på ytterligare lån. 

Min mamma har dessutom ett sparkonto i min systers namn som innehåller ca 130 000 kronor. Jag förstår inte varför hon inte kan nyttja de pengarna? Istället för att sätta mig i en dålig situation? 

Hade ni gått i borgen eller numera vad man kallar "blivit medsökande" på lånet? 

Ska en förälder verkligen ens fråga om en sådan sak då de vet att man precis startat ett ordentligt liv och fått barn?

Absolut inte.
  • Mälaröbo

Att man ens behöver en borgenär/medlåntagare säger något om personens betalningsförmåga! Uppenbarligen är inte ens din mammas OCH din pappas betalningsförmåga tillsammans tillräcklig och det skulle jag ALDRIG ställa upp på!

Svar på tråden Min mamma vill att jag går i borgen eller är medsökande på ett lån om 50 000 kr, vad tycker ni?