• MariaNK

Sover nätter, mjölken sinar?

Hej alla erfarna!
    Min 11veckors har börjat sova hela nätter (yeah!) mellan ca 22-06, innan vaknade hon vid 03 så hon har aldrig varit en jätteätare nattetid.
    Jag upplever trycket i bröstet som svagare numera, har inte lika fyllda bröst och handpumpar inte ut lika mkt som tidigare.
    Hjälp!?
    Vad gör jag för att inte mjölken ska sina helt?!!

Ska tillägga att hon verkar nöjd och utvecklas toppen, har inte vägt/mätt henne sen nattsömnen började. Tacksam för alla erfarenheter som jag kan få!

• Svar på tråden Sover nätter, mjölken sinar?
  • vimsa

Det ända som hjälper är att pumpa regelbundet. Du måste tyvärr själv stiga upp på natten och pumpa. Vilket är väldigt jobbigt. Pumpade dygnet runt i 1 1/2 månad. Sen fick hon ersättning. Lycka till

• Ellie

Brösten ställer in sig på att producera rätt mängd. Det är ju inte meningen att du skall ha massa överskott, så spänningarna i brösten kommer bli mindre allteftersom hon och brösten anpassar sig efter varandra.
    Verkar hon nöjd och utvecklas bra är allt som det ska vara. Grattis till nattsömnen!

• hannis

Precis som ovanstående skriver så kommer brösten att anpassa sig efter den nya efterfrågan. Fortsätt amma fritt på bebisens signaler så kommer kroppen att fixa resten.

• DinaMii

Min kropp ställde inte in sej, min mjölk sinade och jag fick förklaringen att det var för att sonen sov hela nätterna och jag inte gick upp och pumpade. Men vi gick över till ersättning och fortsatte att sova bra hela familjen ;)

• fluu

Brösten anpassar sig. Se till att äta och dricka mycket med så hjälper du det på traven. Och tacka gudarna för att ditt barn sover hela nätter så tidigt ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Du ska inte behöva kliva upp och pumpa. Brösten anpassar sig till efterfrågan. Det är ju det som är det fina med amningen, att bebisen "ställer in" brösten så att de producerar just utifrån bebisens individuella ätbehov. Glad

Vår son slutade också nattäta tidigt.
    Redan vid ca 8 veckor sov han mellan ca 23-06 utan att äta, vid 10-11 veckor sov han mellan 22-06/07, och när han var drygt 3 månader så sov han plötsligt i 12 timmar utan att vakna! Och det var inga problem alls. Jag hade gott om mat till honom ända tills han slutade ammas vid 11 månaders ålder.

• Annelie 76

Jag pumpade i 6 månader, ammade aldrig. Pumpade inte en enda natt och det gick bra ändå. Pumpade vid midnatt och sen vid halv 8 på morgonen. Brösten var spända då men brösten sinade inte.

• MariaNK

Tack alla för lugnande svar!

Idag har brösten inte upplevts som fyllda men lillan har ätit på, dock lugnare (satt ofta i halsen pga hårt tryck) o längre pass än tidigare...?

Och hon sussar på bra nu, så nog fasiken måste hon va mätt trots att brösten inte spänner som de gjort tidigare veckor!

Jag hoppas det går bra, vill amma minst 4mån till!

Kram från en som gör detta för första gången :)

Svar på tråden Sover nätter, mjölken sinar?