• Emma369

Skillnad i smak mellan bröstmjölk och ersättning?

Varierar bröstmjölkens smak med tiden på dygnet, månaden, etc.?
    Vad är skillnaden i smak mellan bröstmjölk och olika fabrikat av ersättning?
    Vilken ersättning är mest lik i smak, bröstmjölken?
    Emma

• Svar på tråden Skillnad i smak mellan bröstmjölk och ersättning?
  • Tangent

Ja, bröstmjölkens smak varierar. Tror även att bröstmjölk är sötare än ersättning. OT:
    En barnläkare berättade om en undersökning där man låtit bebisar välja mellan ersättning och bröstmjölk. Tydligen valde bebisarna bröstmjölk. Men jag har ingen referens till detta.

• pellendellenlej

Bröstmjölken smak varierar inte märkbart nej.... Och den är mycket sötare än ersättning och det finns ingen ersättning som är jämförbar i smaken... Och ja jag vet detta... Jag gissar inte...

• skämtar du

haha, det är ju som att fråga om det är skillnad i smak mellan en soppa tillagad på färska råvaror och en gjord på måltidsersättningspulver (som ofta inte ens innehåller samma råvaror)! vad tror du, vilket föredrar du?

det här är dock intressant, maten mamman äter gör att smaken på bröstmjölken varierar och barnet vänjs vid vissa smaker och föredrar dem när det blir äldre (lite förenklat om mamman äter mycket morötter medan hon ammar så kommer barnet gilla morötter): abcnews.go.com/Health/Parenting/story

annars för mammor som ammar eller planerar att amma så är det lönt att läsa på om hur mjölkproduktion riktigt fungerar och vad man verkligen kan och inte kan äta när man ammar, det florerar mycket myter och t.o.m. BVC ger ofta felaktig information. Kellymom är en bra källa:
    kellymom.com/bf/got-milk/basics/milkproduction-faq/
    kellymom.com/nutrition/mothers-diet/mom-diet/

• tomsfru

det är nog skillnad, ja.
    jag hade stora problem med amningen i början, pga infektioner och sjukdomar vilket gjorde att mitt barn levde i stort sätt på ersättning den första månaden. sedan kom efter mycket kämpande produktionen igång sakta men säkert men då dippade mitt barn i vikt, det enda bvc lade märke till var att hon började kinka med ersättningen och så småningom ratade den och min produktion var inte maximal ännu men hon var hellre hungrig och gnällig än att få ersättning medans hon åt av mig obehindrat vare sig jag pumpat ut eller från bröstet. fördelen var att det tog sig  rätt snabbt med produktionen dock eftersom hon inte gjorde annat än snuttade och vid en amningsvägning när hon var 3 mån ökade hon 190 g.

Svar på tråden Skillnad i smak mellan bröstmjölk och ersättning?