• Wikki

Gifta sig före bröllopet

Hej!
    Min sambo friade till mig för en månad sen och jag är gravid med vårt första barn som är beräknat till den 22 oktober och alltså kan komma när som helst nu.

Självklart vill vi gifta oss för att vi älskar varandra och nu ska bli en familj men en stor del är ändå den juridiska tryggheten av att vara gifta.

Därför vill vi gifta oss så fort som möjligt men vi har inte råd med ett bröllop då vi precis lagt våra sparpengar på att renovera köket och behöver de pengar vi har kvar som buffert ifall vi får någon oförutsedd utgift nu när jag inte arbetar och därmed har mycket lägre inkomst än annars. Hur jag än vrider och vänder på det så skulle den typ av bröllop vi vill ha landa på runt 50 000kr och då är inte kringkostnader som kläder, ring o dyl inräknat.

En lösning skulle vara att gifta sig men att ha bröllopet först när ekonomin blir bättre. Alltså att gå och skriva under papper i kommunhuset, spara pengar i den takt vår ekonomi klarar det och därefter ha ett bröllop.

Men en del av mig tycker att det känns konstigt att ha ett bröllop när man redan är gifta. Och ska man vara officiellt gifta efter att ha skrivit på pappren men inte "gift sig". Alltså presenterar jag min sambo som min make innan vi haft vårdat bröllop? Ska vi byta namn och allt när vi blir juridiskt gifta eller går det att göra det i samband med bröllopet? Kommer bröllopet verkligen att kännas som ett bröllop när man redan varit gifta i över ett år eller kommer det förlora sitt stora vackra symboliska värde?

Ett annat alternativ vore att säkra de juridiska fördelarna med ett bröllop genom att skriva testamente som gäller fram till vi gifter oss. Men att göra detta kostar pengar, att skriva på papper i kommunhuset är väl gratis? Vi har ju en ansträngd ekonomi som det är nu när jag inte arbetar och min inkomst gått ner med 18 000kr i månaden! Är det då värt några tusenlappar för att slippa gifta sig före bröllopet?

Att låna pengar är inget alternativ för oss.

Finns det någon här som har gift sig före bröllopet eller känner någon som har gjort det? Hur konstigt är det egentligen?

Är min rädsla för att ett giftemål före bröllopet kommer förta det stora med ett bröllop obefogad?

Tacksam om någon vill bolla detta med mig.

• Svar på tråden Gifta sig före bröllopet
  • LaLola

Jag ...gifta sig före bröllopet?
    Du menar att ni skulle gifta er borgerligt och sen i kyrkan?

• LaLola
    LaLola skrev 2014-10-01 13:18:58 följande:

Äsch...texten föll bort. Jag hajar inte ska det vara....
  • Vokalissan

"Bröllop" brukar väl inkludera vigsel och bröllopsfest. 

Är det bröllopsfesten ni menar att ni ska vänta med? Det tycker jag låter smart i ert fall, men skippa då biten i kyrkan eftersom den ändå är juridiskt onödig om ni redan är gifta! 

• Kereza
    LaLola skrev 2014-10-01 13:18:58 följande:

Troligen att ha en privat, borgerlig vigsel nu, och ställa till med fest och "förnya löftena" när pengar och tid finns. 

TS: Jag tycker helt klart man kan göra det - fast jag skulle kanske övervägt att hålla den borgerliga vigseln hemlig, så jag slapp eventuellt skitsnack från skvallerkärringar i min omgivning (för tyvärr finns det ju alltid såna)
  • Åttiotalist
    Kereza skrev 2014-10-01 13:22:29 följande:
    TS: Jag tycker helt klart man kan göra det - fast jag skulle kanske övervägt att hålla den borgerliga vigseln hemlig, så jag slapp eventuellt skitsnack från skvallerkärringar i min omgivning (för tyvärr finns det ju alltid såna)
    Så har vi gjort. Om något år eller två kommer vi ha en bröllopsfest och förnya våra löften inför alla våra bekanta. Jag ville inte gifta mig gravid(vill vara snygg och smal) inför alla vi känner och därför valde vi den lösningen. 
  • LaLola

Man får väl inte ens gifta sig borgerligt först och sen även kyrkligt?
    Endast förnya löften i kyrkan....väl?

• london
    LaLola skrev 2014-10-01 13:31:25 följande:

Man får väl inte ens gifta sig borgerligt först och sen även kyrkligt?
    Endast förnya löften i kyrkan....väl?

Jag har varit på två bröllop där brudparet redan var gifta (i smyg) innan. Märkte ingen skillnad på "vigsel"akten.
  • ardath bey
    london skrev 2014-10-01 13:35:43 följande:
    Jag har varit på två bröllop där brudparet redan var gifta (i smyg) innan. Märkte ingen skillnad på "vigsel"akten.
    Hur gick det till? Ljög prästen när hen förklarade dem "nu är ni äkta makar"? För på hindersprövningen måste det ju framgått att de redan var gifta. Vad konstigt.
  • Wikki

För att förtydliga så vill över huvud taget inte gifta oss kyrkligt då vi inte är troende. Bröllopet skulle vara ett borgerligt bröllop med vigsel på samma ställe som bröllopsfesten.

Alternativen är:

-ingå ett juridiskt giftemål i kommunhuset men vänta med bröllop och vigsel. Vigsel i den mening att vi inför våra nära lovar varandra kärlek och trohet.

-vänta med att ingå giftemål och istället skriva testamente för att ha den juridiska tryggheten om någon av oss går bort innan vi hinner gifta oss (visst risken att någon av oss dör är låg då vi är unga och friska men den är inte obefintlig. Jag arbetar som intensivvårdssjuksköterska så jag vet)

-chansa på att vi faktiskt kommer leva båda två kommande år, strunta i att betala dyrt för att skriva testamente och gifta oss när vi har sparat ihop tillräckligt med pengar.

• sextiotalist
    ardath bey skrev 2014-10-01 13:36:15 följande:

Nej man kan inte dubbelgifta sig.

man dubbelgifter sig inte. I många länder är det mycket vanligt att man har en borgelig och en kyrklig vigsel, förekommer även i Sverige

Så den borgeliga vigsel omfattar den juridiska biten, den kyrkliga välsingnelsen.
    Nu har svenska kyrkan rätt att även utfärda den juridiska vigseln, men det är inget som är ett måste, utan det får man med på köpet.

Så nej, inget dubbelgifte

• Wikki
    ardath bey skrev 2014-10-01 13:38:03 följande:

Hur gick det till? Ljög prästen när hen förklarade dem "nu är ni äkta makar"? För på hindersprövningen måste det ju framgått att de redan var gifta. Vad konstigt.

Alla gifter sig inte i kyrkan, alla blir inte vigda av en präst och alla har inte vigslar som innebär att någon säger att "nu är ni äkta makar".

Vad jag vet finns inga krav på hur en borgerlig vigsel ska vara utformad. Det är något som man som brudpar bestämmer själva. Att lova varandra evig trohet ett år efter att man ingått ett juridisk äktenskap är på inga sätt att ljuga.
  • london
    ardath bey skrev 2014-10-01 13:38:03 följande:
    Man kan väl se det som att prästen konstaterar att de är äkta makar. Inga lögner inte. Det är inte som att prästen säger "Innan var ni det inte men NU är ni äkta makar".
    Det gick till precis som ett vanligt bröllop. Psalmer, byta ringar, prästen pratar om vad äktenskapet innebär osv.
  • Kjell2

Är man gift juridisk har Svenska kyrkan en cermoni som heter välsignelse över borgerligt ingått äktenskap som bara i detaljer skjiler sig från en vanlig kyrklig vigsel.

TS:
    Gift er nu och ha festen sen.

• ardath bey
    london skrev 2014-10-01 13:51:28 följande:
    Man kan väl se det som att prästen konstaterar att de är äkta makar. Inga lögner inte. Det är inte som att prästen säger "Innan var ni det inte men NU är ni äkta makar".
    Det gick till precis som ett vanligt bröllop. Psalmer, byta ringar, prästen pratar om vad äktenskapet innebär osv.
    Vad intressant. Jag visste inte innan att det var så stor likhet mellan ceremonierna. Tack för upplysningen (fast jag har ändå svårt att tro att prästen sa "tar du NN till din äkta make/maka") så "precis som ett vanligt bröllop" förhåller jag mig skeptisk till.
  • Gladskit

En borgerlig ceremoni kan man utforma precis som man vill. Man kan väva in sång, textläsning, dikter, löften och vad man vill, så att den blir "lika lång" som en kyrkvigsel (om man nu vill det) fast utan koppling till det kyrkliga.
    Jag har fler vänner som gift sig så, ett par i samma lokal där festen sedan hölls och ett par som hade själva ceremonin på en konsthall och sedan fest i en annan lokal en bit bort. Båda har haft samma "stora" känsla som vigslar i kyrkan.

Är det viktigt för er juridiskt sett att ni är gifta när barnet föds så skulle jag gifta mig borgerligt i kommunhuset (eller annan plats där kommunen håller borgerliga vigslar) bara för att få det gjort. Och sedan ha en fest där någon håller en ceremoni med löften osv så att ni kan förnya dem. Eller låtsas som att ni inte är gifta redan, det gör ni ju som ni vill
    Eftersom ni har frihet att utforma ceremonin som ni vill finns det inga rätt eller fel.

• Mrs D
    ardath bey skrev 2014-10-01 14:31:42 följande:

Vad intressant. Jag visste inte innan att det var så stor likhet mellan ceremonierna. Tack för upplysningen (fast jag har ändå svårt att tro att prästen sa "tar du NN till din äkta make/maka") så "precis som ett vanligt bröllop" förhåller jag mig skeptisk till.

Jag gifte mig i somras. Vi hade en enkel borglig ceremoni i sverige och ett par veckor efter hade vi ett traditionellt katolskt bröllop på Irland - ja prästen sa tager du denna NU till din äkta make/maka.. Den enda skillnaden var att vi inte skrev på äktenskapsbeviset i kyrkan för vi redan gjort allt det lagliga i sverige + jag tror inte att varje ceremoni börjar med aTT prästen förklarar att bruden inte är katolik men är helt okej ändå ????

TS om jag var du och verkligen ville vara gift före födseln skulle jag haft en liten borglig vigsel bara ni och 2 vittnen sedan ha fest när ni har råd. Fast om jag var i din cituation hade jag väntat tills vi haft råd eller minskat budgeten rejält. vad är viktigast, gifta sig (med vad allt det innebär ) eller ha en stor fest?
  • Mrs D

Glömde, prästen ljög inte när han förklara oss äkta makar utan vad han mena är att vi är äkta makar i guds ögon nu inte bara i lagens ögon.

Mrs D skrev 2014-10-01 15:03:17 följande:

Jag gifte mig i somras. Vi hade en enkel borglig ceremoni i sverige och ett par veckor efter hade vi ett traditionellt katolskt bröllop på Irland - ja prästen sa tager du denna NU till din äkta make/maka.. Den enda skillnaden var att vi inte skrev på äktenskapsbeviset i kyrkan för vi redan gjort allt det lagliga i sverige + jag tror inte att varje ceremoni börjar med aTT prästen förklarar att bruden inte är katolik men är helt okej ändå ????

TS om jag var du och verkligen ville vara gift före födseln skulle jag haft en liten borglig vigsel bara ni och 2 vittnen sedan ha fest när ni har råd. Fast om jag var i din cituation hade jag väntat tills vi haft råd eller minskat budgeten rejält. vad är viktigast, gifta sig (med vad allt det innebär ) eller ha en stor fest?

• london
    ardath bey skrev 2014-10-01 14:31:42 följande:
    Jomen så sa prästen på båda "vigslarna" (den ena prästen var svensk och den andra finsk!). Det mest nyliga av de bröllopen var för drygt en månad sedan så jag kommer ihåg!
Svar på tråden Gifta sig före bröllopet