Gifta sig före bröllopet
Hej!
Min sambo friade till mig för en månad sen och jag är gravid med vårt första barn som är beräknat till den 22 oktober och alltså kan komma när som helst nu.
Självklart vill vi gifta oss för att vi älskar varandra och nu ska bli en familj men en stor del är ändå den juridiska tryggheten av att vara gifta.
Därför vill vi gifta oss så fort som möjligt men vi har inte råd med ett bröllop då vi precis lagt våra sparpengar på att renovera köket och behöver de pengar vi har kvar som buffert ifall vi får någon oförutsedd utgift nu när jag inte arbetar och därmed har mycket lägre inkomst än annars. Hur jag än vrider och vänder på det så skulle den typ av bröllop vi vill ha landa på runt 50 000kr och då är inte kringkostnader som kläder, ring o dyl inräknat.
En lösning skulle vara att gifta sig men att ha bröllopet först när ekonomin blir bättre. Alltså att gå och skriva under papper i kommunhuset, spara pengar i den takt vår ekonomi klarar det och därefter ha ett bröllop.
Men en del av mig tycker att det känns konstigt att ha ett bröllop när man redan är gifta. Och ska man vara officiellt gifta efter att ha skrivit på pappren men inte "gift sig". Alltså presenterar jag min sambo som min make innan vi haft vårdat bröllop? Ska vi byta namn och allt när vi blir juridiskt gifta eller går det att göra det i samband med bröllopet? Kommer bröllopet verkligen att kännas som ett bröllop när man redan varit gifta i över ett år eller kommer det förlora sitt stora vackra symboliska värde?
Ett annat alternativ vore att säkra de juridiska fördelarna med ett bröllop genom att skriva testamente som gäller fram till vi gifter oss. Men att göra detta kostar pengar, att skriva på papper i kommunhuset är väl gratis? Vi har ju en ansträngd ekonomi som det är nu när jag inte arbetar och min inkomst gått ner med 18 000kr i månaden! Är det då värt några tusenlappar för att slippa gifta sig före bröllopet?
Att låna pengar är inget alternativ för oss.
Finns det någon här som har gift sig före bröllopet eller känner någon som har gjort det? Hur konstigt är det egentligen?
Är min rädsla för att ett giftemål före bröllopet kommer förta det stora med ett bröllop obefogad?
Tacksam om någon vill bolla detta med mig.