• femsmahjartan

anmält mig sjuk

Hej. Jag sjukanmälde mig idag på försäkringskassans hemsida, är egentligen föräldraledig med sonen som är 1 år men även med dottern på 5 år. Idag o imorgon skulle jag egentligen fått ersättning för sonen o på fre lör o sön för dottern då hon blir hemma från förskola. Behöver jag ringa in också för att "stoppa" min föräldraledighet/föräldrapenning som jag fått beviljad ända fram till november? Min man har anmält vab för sonen, behöver han också ringa o stoppa sin föräldrapeng som han fått beviljat från o med 24 okt till 6 jan? Han jobbar heltid annars o planen var att han skulle vara hemma från o med den 24 okt alltså. 

• Svar på tråden anmält mig sjuk
  • Försäkringskassan

Hej!

När man blir sjuk under tid man får föräldrapenning gör man en sjukanmälan. Föräldrapenningen kommer då att stoppas. Man ansöker istället om sjukpenning för den tid man är sjuk och inte kan vårda barnet. När man är frisk behöver man göra en ny ansökan om föräldrapenning.

Den andra föräldern ansöker om tillfällig föräldrapenning(VAB)på grund av att du är sjuk för de dagar han behöver avstå arbete. Han behöver inte stoppa kommande föräldrapenning.

Hälsningar
    Bo, handläggare

Svar på tråden anmält mig sjuk