• Fru E

Ingen sömn trots att bebis sover!

Har en 7 veckors bebis som äntligen börjat sova bättre på nätterna, ammas 2-3 gånger per natt. Tyvärr innebär det inte att jag sover mer, för jag ligger oftast vaken större delen av natten! Har testat olika strategier - ligga kvar, gå upp, äta, läsa, unvika ljus, träna, avslappningsövningar m.m. Inget hjälper. Har också försökt ändra kvällsrutinerna så att jag ska varva ner i god tid. Jag är helt slut men somnar ändå inte. Har ni några tips, idéer eller egna erfarenheter? Börjar bli desperat!

När jag pratat med bvc och mödravård verkar de tycka att det är mycket märkligt för "mammor har hormoner som hjälper dem att sova", De erbjöd psykolog, inget mer. Känns inte som att det kommer hjälpa, mår bra och har en väldigt bra livssituation för övrigt.

• Svar på tråden Ingen sömn trots att bebis sover!
  • hrewak

Är det nyligen bebisen börjat sova bättre? Tänkte att kroppen kanske är inställd på att vakna oftare och att du därför kanske har svårt att slappna av och somna.

Jag brukar vara likadan. Sover jag dåligt några nätter så får jag jättesvårt att somna/somna om trots att jag är helt dödstrött :/ Konstigt eftersom kroppen borde försöka somna till varje pris känns det som

• Annelie 76

Gå till en annan läkare. Sömnstörningar när man är nybliven mamma är inte alls ovanligt. Jag tror det handlar om stress, man vet att bebis kan vakna när som helst och blir stressad av det.

• Maddi

En i föräldragruppen hade problem med sömnen, dessutom ensamstående, hon fick insomningstablett i några dagar som hjälpte henne. Hon somnade lättare om men vaknade ändå när barnet skrek. 

• maribel

Hade som du med barn nr2, var helt utmattad av sömnlöshet men kunde inte sova för jag stressade upp mig och tänkte att nu när han äntligen sover måste jag sova! Kunde bara inte och blev så stressad över att jag inte kunde somna. Inget hjälpte. Denna gång med bebis nr3 tänker jag inte alls, jag är vaken och tänker att somnar jag så somnar jag det är en kort period det är så här? OCch då har jag somnat för jag stressar mig inte.

• Fru E

Ja, är väl senaste två veckorna som vår bebis börjat sova längre perioder. Kan mycket väl vara så att min kropp inte hunnit ställa om riktigt. Hoppas att det är så, för då kanske det löser sig av sig själv med tiden. Att jag vänjer mig.

Även om jag inte ligger och tänker på det kanske kroppen är stressad pga avbrotten. Jag är van vid att sova hela nätter och sova gott ända fram till morgonen. Så det är så klart en stor omställning. Vissa är ju mer vana vid att sova dåligt och vakna för att somna om flera gånger per natt. Jag har aldrig haft det så.

I natt var första natten som jag inte sov något alls, inte en enda minut... Så jag bör somna av total utmattning ikväll. Håller tummarna! Och jag ska försöka att inte tänka på det så mycket. Får jag sova en timme i natt är det ju bättre än inget i alla fall.

Svar på tråden Ingen sömn trots att bebis sover!