• Anonym (Undrande)

Två frågor

Hej!

Jag har två frågor om föräldraförsäkringen. Först och främst vill jag dubbelkolla ett besked jag fick per telefon idag: Stämmer det att man vid semester inte har rätt att ta ut någon föräldrapenning? Men att man ändå skyddar sin SGI, även om man inte arbetar fulla dagar och därför inte heller tar ut fulla dagar semester?

Själv arbetar jag nämligen 75 procent i form av sextimmarsdagar. De resterande två timmarna tar jag i normala fall ut föräldrapenning. Detta för att skydda min SGI. Om jag istället tar semester får jag därför bara ta semester sex timmar per dag. (Eftersom jag helt enkelt inte arbetar mer än så.)

Enligt handläggaren jag pratade med i dag får jag under min semester alltså inte heller ta ut någon föräldrapenning de resterande två timmarna, men skyddar ändå min SGI. Stämmer detta?

(Ursäkta om jag är övertydlig, jag är lite trött..) :)

Fråga nummer två gäller om jag istället tar kompledigt. Får jag då täcka upp med två timmars föräldraledigt? Eller gäller samma regler som vid semester: att man inte får ta ut föräldraledighet men att min SGI ändå är skyddad?

Med vänliga hälsningar,

K  (som gärna vill behålla sin SGI...)

• Svar på tråden Två frågor
  • Försäkringskassan

Hej!

När du arbetar 75%  och har semester, så är din sjukpenninggrundande inkomst skyddad ändå. Du ska då inte ta ut någon föräldrapenning. Även om du tar en hel dag semester så är den värd mindre då den baseras på din 75% tjänst.

När du arbetar 75%  6 timmar/dag, ska du fylla upp med 2 timmar föräldrapenning för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst.

Under tiden som du är kompledig så är din sjukpenninggrundande inkomst skyddad och du behöver inte fylla upp med föräldrapenning.

Hälsningar

Tella, handläggare

Svar på tråden Två frågor