• Pikkis

sf-kurvan går upp för mycket?

Hej! Jag är gravid i vecka 37+ och har nyss varit på kontroll hos bm. Fram till vecka 33 + låg sf-måttet på mitten (kurvan i mitten), men sen började det gå upp och nu ligger det närmare översta kurvan. Min egen kurva stiger upp linjärt, men de där tre kurvor i bms dator planar ut istället för att fortsätta upp som min gjorde. Bm sa det var helt normalt, men jag är lite orolig.... Nån med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden sf-kurvan går upp för mycket?
  • Pernilla0414

Min bm förklarade att är linjen avvikande,, att den plötsligt hoppar upp/hoppar ner alldeles för mkt så borde man få TUL ?!

Jag ha legat på översta kurvan hela tiden. Ha 39cm i vecka 39.. Men har ändå en normalstor bebis i magen :)

• Vilda Tiger

Jag har en bebis i magen som för två veckor sen låg på 22 % över snittet då jag gjorde TUL. Då hade jag 34 i sfmått i vecka 33. Nu är jag i vecka 35 och har sf på 38... Den lägger på sig. Men då är jag också diabetiker och väntar mitt tredje barn. Mycket talar för att jag får en rejäl bebis, med andra ord.

Mil upplevelse är att magen ofta växer i sjok, för att sedan stå stilla en vecka eller två. Kanske för din det med. Sedan undrar jag hur stor bebis som känns "för stor" för dig? Mitt andra barn vägde 4450 gram och han var inte svår att få ut trots sin rejäla vikt. Jag sprack ingenting.

• Anonym (3 barns mamman)

Nu e jag gravid och orolig då jag får stora barn.

Men de jag vet iaf att mellan kurvan och underkurvan och översta e dom man ska titta på.

Vikten på barnen e olika för oss alla.

Jag hade med nr 1 på översta mellan kurvan och hon vägde 4140g

Sen låg jag 5 cm ovanpå översta kurvan och han blev 5810g

Sen 3 an som låg över normala under den översta och honom tog man ut 2 v innan bf då han Redan vägde över dom normala .. Han vägde 4150g men skulle bli 5,600g

Ingen diabetes

• Gudinnan

Klumpigt mmm anonym

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • tomsfru

vet inte om jag hört att magen ska växa i sjok, men det kanske stämmer.... min mage har då iaf växt precis enligt mittersta kurvan under graviditeten med dottern som nu är två, hon vägde 3515 o var 51 lång.
    denna graviditet har vart samma hitintills o är nu i vecka 36 o allt tyder på ett normalstort barn så det stämmer nog rel bra med kurvan i de flesta fall

• dita

Är väl nog lite olika det där med min första en pojke var han enligt RUL beräknad att väga 3800g var på UL i vecka 32 och då låg han 15% under slutade växa med honom i vecka 35 sf stannade där på 35 hela vägen till jag födde tre veckor senare.
    Med nummer två min flicka var beräknad enligt RUL att väga 3400g vecka 31 slutade jag sf mått tväxa gick på två UL efter det vecka 32 och vecka 37 då beräknade dem att hon låg 22% under hon kom också i vecka 38 och vägde 2555g alla följer inte dem kurvorna.
    Nu tredje är jag i vecka 21 och tycker att jag är lika stor som jag var med den andra dvs min dotter som när jag födde så det är väldigt olika.

Min barnmorska förklarade till mig första gången att tillväxten kan komma och gå i sjok som någon tidigare skrev och sedan ta pauser så denna gången hoppas jag att det stämmer ;)

Svar på tråden sf-kurvan går upp för mycket?