• frökenros

Fem veckors bebis som inte vill sova!

Min fem veckors bebis har nu vart vaken 10 timmar i sträck, hur vanligt är detta bland andra spädbarn? Hon är inte direkt nöjd heller, hon blir tyst och lugn när hon ammar men hon suger inte helhjärtat utan snuttar och håller på att somna men somnar inte utan börjar skrika. Famnen duger inte och inte nappen heller men hon verkar inte ha ont i magen eller så, men hur övertrött kan man vara? Någon gång måste man ju sova? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Fem veckors bebis som inte vill sova!
  • Carolinaap96

Är detta ett normalt beteende för din bebis?

Hon kanske annars börjar bli sjuk. Förkylning, feber av något slag.

Annars, testa ge henne en nalle att krama om. Det brukar lugna.

Ta och duscha dig och henne ihop. Efter bad blir man trött och lugn.

????

• frökenros

Nej det är inte ett normalt beteende för min bebis, det var därför jag frågade här

• rere88

Hur vet du att det inte är magen?

Det du skriver är typiskt vid magont.. eventuellt kolik...

pröva massera magen.. ha henne mer upprätt än liggande... somnar hon i vagnen kan hon ju få sova där... hon kanske är varm/kall...

• zora6

Kan det vara så att det inte kommer ut tillräckligt mycket bröstmjölk ? Har du testat lite ersättning kanske gör bäbis mätt och nöjd då du kam tex gunga bäbis till söms i Famnen.

• maribel

Precis så är/ har min bebis varit. Han hatar ligga i vagn, vägrar napp och kräktes upp ersättning när jag testa för han är inte hungrig heller. Jag ammar honom och han ville snutta oavbrutet. Sov aldrig på dagarna mer än korta 10min powernaps. MEN det blir bättre, snuttandet försvann efter 2mån och nu är han 4mån men sover hela nätterna. Fast sova på dagen har han aldrig gjort och gör fortfarande bara 15min powernaps varannan timme.Jag sökte tom barnläk för det men han är ju frisk och glad så det var bara att vänja sig vid att alla bebisar sover inte. Du kan testa att ha honom i bärsjal, jag testade det och då sov han när han låg nära kroppen men jag tyckte det var tungt.

Man hör ju om alla andra som sover flera timmar men tydligen är alla bebisar inte så.

• Helenalott

Prova att hålla din hand över bebisens ögon när du ammar så att det blir mörkt för bebisen, alternativt stryka lätt med fingrarna över pannan så att ögonen stängs. Det brukade få mitt barn att somna.

• elinaehn

Övertrötthetsperiod som ofta kommer en period i just den här åldern. Barnet tar in mer av sin omvärld men kan inte riktigt hantera det än. Kolla med BVC men vi hade några veckor så, o de beskrev det såhär. Vi höll nära o bara tog en dag i taget. Det gick över!

• frökenros

Tack för alla fina tips! Jag är glad att hon sover på nätterna iallafall Ersättning vågar jag inte ge av rädsla för att det ska förstöra amningen.

Svar på tråden Fem veckors bebis som inte vill sova!