• Tangent

Ta med läroböcker hem

Får era barn ta med sig läroböckerna hem från skolan?
    I min pojkes skola får de endast ta med sig böckerna hem enstaka gånger. Matteläxan får de på kopierade papper och engelskglosor ska eleverna skriva av själva i glosboken, men läraren kontrollerar inte att varje barn skrivit av alla glosor korrekt. Tycker det är väldigt konstigt att de inte kan få med sig boken hem istället. Jag har inte fått något bra svar från läraren om varför inte böckerna får tas med hem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-29 18:19
    I engelska och matte har de "egna" böcker.
  • Svar på tråden Ta med läroböcker hem
  • Tow2Mater

Vet du om de har egna bocker? De kanske bara ha en klassuppsättning som delas med andra?

• mammalovis

Många barn är idag väldigt glömska och tycker inte att det är så viktigt att böckerna kommer tillbaks och då kan det dröja. Sedan beror det väl på barnens ålder om de har textläxor också. Däremot tycker jag det är VÄLDIGT FEL om de får med sig felskrivna ord hem att träna på.

• Tangent
    mammalovis skrev 2014-09-29 16:22:35 följande:

Många barn är idag väldigt glömska och tycker inte att det är så viktigt att böckerna kommer tillbaks och då kan det dröja. Sedan beror det väl på barnens ålder om de har textläxor också. Däremot tycker jag det är VÄLDIGT FEL om de får med sig felskrivna ord hem att träna på.

Föräldrarna måste väl ändå ansvara för att böckerna skickas med tillbaka? Mina föräldrar hjälpte mig och jag hjälper mitt barn.
  • strojes

Mina barn får med läroböcker hem när läxan kräver det. 
    Prata med läraren och föreslå att det görs ett försök för att se hur det fungerar ifall det är många som glömmer.
    Det går ju liksom inte att förutsätta att många glömmer i en grupp utan att ge eleverna (föräldrarna) möjlighet till att ta ansvar.

Om nu eleverna ska skriva av glosorna måste det ju kontrolleras ordentligt att det blir rätt. 

Svar på tråden Ta med läroböcker hem