• sheldonbazinga

Hur mycket behöver min 5 månader katt?

Hej!

Har köpt min första katt, en ragdoll hane som nu är 5 månader. (ej kastrerad än)

Jag ger honom 1 halv portionpåse, dvs 50 g på morgonen och på kvällen. sammanlagt 100 g per dag. samt fri tillgång till torrfoder.

Min fråga är om 100 gram blötfoder är för lite för en fem månaders gammal katt?

Nej jag har inte vägt honom än, försökte det förut men han vägrade vilt att ställa sig på vågen, men kan försöka igen om det absolut är mycket viktigt att veta vikten och inte bara åldern. 

Har gett honom lite blandade matmärken och han äter det mesta.

blötmat har han tex fått: whiskas och pussi tror jag den hette.

torrfoder: royal kanin och friskies.

Maten är för kattunge och ej en vuxen katt.

men som sagt, är det för lite mat? bör han tex få 50 g mer mitt på dagen?

han får 50 g blötfoder när första personen i huset går upp, kanske runt 7-8 tiden. sen på kvällen 50 g till vid 6-7 tiden. och som sagt torrfoder och vatten finns alltid.

Tacksam för snabba svar! ( ska bestämma mig för en matsort, vet det är bättre att ha en o samma, men testar lite o ser vad han gillar)

• Svar på tråden Hur mycket behöver min 5 månader katt?
  • Akua

Alltså på de flesta foder så står det ju hur mycket katten ska ha!!

Jag köpte igår ett torrfoder från en djuraffär till min katt och där stå det klart och tydligt hur många gram katten ska ha i förhållande till vikt (då min är vuxen). Det står även hur mycket torrfoder katten ska ha om hon också får en påse blötmat. Så läs på din förpackning. Det är ju olika mycket gram som katten ska ha beroende på vad det är för märke.

Min katt ska iaf ha 40g torrfoder per dag. Ca 1dl är det. Fri tillbg funkar inte riktigt för henne just nu...då skulle hon kunna äta 5dl hehe.

• sheldonbazinga

Ja jag läste på whiskas paketet som finns här hemma just nu,då skulle han ha 1 och en halv påse + 25 g torrfoder!

så antar att han ska ha en halv påse till så att säga! en mitt på dagen måste passa bra då!

gud vilken lathet att jag ej kollat på paketets baksida.... haha ja ibland så!!

• nemo1

Friskis är det sämsta fodret du kan ge din katt, nästan bara spannmål som successivt gör katten sjuk och tjock.. Sen ska du inte blanda mat då katter ofta har väldigt känslig mage och inte alltid man ser på diarrér men katten kan ju faktiskt ha magknip. Royal Canin är inte heller bra mat, de lever endast kvar pga sitt namn och är fullt med spannmål.

Ge istället enbart blötmat och vill du absolut ge torrfoder så köp ett spannmålsfritt foder, tex Orijen och ge som komplement. Blötmat är bättre än alla torrfoder och Mjau är en av de bästa. Pussi portionspåsar är bra, Whiskas är tillsatt salt vilket inte är bra för deras njurar. Kattungar ska ha fri tillgång på mat, dvs alltid mat på tallriken.
    Blötmat kan stå framme många timmar denna årstid utan att bli gammal så ös på till natten.

Till och med Agria har gått ut på sin hemsida med att blötmat ges med fördel om du inte tror på vad jag skriver.

En bra regel är att aldrig köpa torrfoder i mataffären, det fodret passar bättre till kossor som lever på spannmål.

Läs ALLT vad som står på kattstatus.se 

• sheldonbazinga

ja han har ju fri tillgång till torrfodret, och det tar ju slut lite då och då.. så jag vet inte! men många säger ju att det är så viktigt att mata katten väl när den är ung för att den ska må så bra som möjligt! förstår självklart att man måste sätta en gräns så den ej blir överviktig!! ..:)

• Akua
    sheldonbazinga skrev 2014-09-28 21:44:30 följande:

ja han har ju fri tillgång till torrfodret, och det tar ju slut lite då och då.. så jag vet inte! men många säger ju att det är så viktigt att mata katten väl när den är ung för att den ska må så bra som möjligt! förstår självklart att man måste sätta en gräns så den ej blir överviktig!! ..:)

Precis. Måtta hur mycket torrfoder du ger. Mat ska ju absolut en katt ha, men ger du för mycket så är det en sorts misshandel om djuret blir överviktigt.

Spannmålsfritt är säkert bra, vissa hävdar dock annat. Men om du nu går över till spannmålsfritt så skulle jag ändå rekommendera att du köpte ett annat torrfoder på djuraffär (!) innehållande spannmål så det inte blir för stor omställning för kissen.
  • sheldonbazinga

okej nemo 1! ska läsa på där!

allt du har skrivit har jag läst i andra forum också, så det du säger stämmer nog! ska ändå läsa det du länka!  ja jag ska bestämma mig för ett och samma foder, men det var min mamma som köpte en massa olika av okunnighet, inte för att skylla ifrån mig så! men ska iallafall bestämma mig för ett! och om andra han tips på bra blötmat så är det bara att skriva detGlad

• nemo1

Som jag skrev så ska kattungar inte ha någon gräns...fri tillgång! Kattungar växer så det knakar och ska inte ha några begränsningar när det gäller mat.

• sheldonbazinga

ja om jag skulle sluta med torrfoder är det kanske bäst att göra det lite försiktig och inte sluta tvärt!! samt att han då ska få tillgång till mer blötfoder då såklart!

• Akua
    nemo1 skrev 2014-09-28 21:48:26 följande:

Som jag skrev så ska kattungar inte ha någon gräns...fri tillgång! Kattungar växer så det knakar och ska inte ha några begränsningar när det gäller mat.

Kattungar ska ha mat. Mina har dock kunnat äta sig tjocka och runda på en dag så jag begränsade. Alla katter är olika i sin aptit.
Svar på tråden Hur mycket behöver min 5 månader katt?