• kop

Välja att arbeta trots sjukskrivning?

Med 100-200 sammandragningar om dagen, foglossning och hjärtklappning till följd av bottenlågt blodtryck och hb tycker nu läkarna att det är dags för mig att bli sjukskriven. Jag är i vecka 35 och hade egentligen tänkt jobba i 4 veckor till, men har alltså nu blivit ombedd att ta mig en funderare över helgen och överväga om jag kan tänka mig att gå hemma på heltid sista tiden.

Nu till frågan. Jag är orolig att jag ska bli rastlös och dessutom ovillig att lämna massor med lösa trådar efter mig och skulle därför förmodligen vilja/behöva jobba några dagar även om jag blir sjukskriven.
    Kan man göra det?
    Räcker det då att arbetsgivaren registrerar de dagarna som arbetade?
    Eller blir det massor med trassel med försäkringskassan om man försöker anmäla enskilda dagar som arbetsdagar?
    Eller går det inte alls?

• Svar på tråden Välja att arbeta trots sjukskrivning?
  • Ramborg

Du skulle kanske bli sjukskriven på halvtid?

Om man inte minskar arbetstiden lika mycket varje arbetsdag så kan man få problem med försäkringskassan. Se till att läkaren skriver medicinsk motivation till varför du behöver vara sjukskriven tex varannan dag. Eller enklare: jobba halva dagar och gå hem och vila sedan.

42.
  • kop
    Ramborg skrev 2014-09-28 18:17:18 följande:

Du skulle kanske bli sjukskriven på halvtid?

Om man inte minskar arbetstiden lika mycket varje arbetsdag så kan man få problem med försäkringskassan. Se till att läkaren skriver medicinsk motivation till varför du behöver vara sjukskriven tex varannan dag. Eller enklare: jobba halva dagar och gå hem och vila sedan.

Testade det två veckor tidigare i graviditeten, men det gick inte så bra. Resulterade bara i att jag hade lika mycket att göra men hälften så mycket tid.

Men man kan alltså  inte bara jobba några enstaka dagar, utan måste isf ha det nedskrivet i intyget från läkaren?

Svar på tråden Välja att arbeta trots sjukskrivning?