• Anonym (Sara)

Kan jag vara för gammal för att bli mamma en andra gång?

Hej!

Jag har precis fyllt 33 år och har ett barn på dryga 2 år. Hen blev till efter 11:e försöket (ganska svårt bli gravid, mao.) och nu har vi avverkat försök nummer 2 för andra barnet. Återigen inget plus.

Började därför fundera på detta med fertilitet igen och tar gärna emot dina kommentarer och åsikter.. Fertiliteten ska tydligen sjunka drastiskt vid 35 år, därför vill vi ha lite marginal för syskonet så vi började redan nu jobba på tvåan. Det vill inte ta sig, och jag VET, två försök är ingenting än (dessutom hade jag en långdragen bihåleinflammation och två antibiotikakurer under tiden så det hjälper väl inte oddsen) men funderar nu på min ålder. Kan tillägga att jag och min man (samt tidigare pojkvänner) använt avbrutet samlag som p-metod, och ibland inte alls. Men detta har inte resulterat i någon graviditet tidigare. Svårt att bli gravid, med andra ord? Det sägs ju (?) att man kan komma i förklimakteriet (alltså inte själva klimakteriet, utan förstadiet med hormonell obalans) ganska tidigt, redan vid min ålder..

Min PMS är tio gånger värre nu (efter 1:a grav.) men har däremot en "normal" menscykel på 28-31 dagar.... Har dock upptäckt att jag har bruna fläckar/flytningar dagen/dagarna innan mens. Kan dessa "symtom" (svår PMS + bruna flytningar) tyda på hormonell obalans?

Kan det vara så att jag är för gammal, dvs. att min hormonella obalans redan infunnit sig? Om det skulle vara så illa, kan jag bli gravid ialla fall? Alltså utan hormonell behandling?

Jag har ett BMI på 20 och inga kända sjukdomar, dvs. "grundfrisk".

Mycket tacksam för svar.

Sara
  • Svar på tråden Kan jag vara för gammal för att bli mamma en andra gång?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Jag tycker inte att du ska oroa dig. Din ålder är verkligen inte ett hinder. Allt du beskriver låter helt normalt. Lycka till

Svar på tråden Kan jag vara för gammal för att bli mamma en andra gång?