• digitalkarin

Säkert i häst och vagn

Hej!

Jag brukar ta med min bebis ut och åka häst och vagn ibland. Det är en stor maratonvagn, en säker häst och hon har alltid suttit i babyskydd, som en har hållit i medan en annan kör. Nu börjar hon bli lite stor för babyskyddet - hon är 7 månader, men stor för sin ålder, drygt 70 cm och nästan 11 kg - så nu undrar jag vad som är säkrast i vagnen... Kan hon sitta i någons knä och ha hjälm, tro? Finns det så små hjälmar? (Huvudomfång ca 45 cm.)

• Svar på tråden Säkert i häst och vagn
  • rere88

Om hon sitter still i någons knä och har hjälm tycker jag det går bra.

finns nog cykel hjälmar till så små

• temporär

Att sitta i någons famn kanske funkar nu, men jag skulle inte vilja sitta i en sådan vagn och hålla i en 1-åring som plötsligt får för sig att hon inte alls ska sitta där. 

Du kanske kan köpa en begagnad bilstol av modellen större än babyskydd, och försöka montera fast den i vagnen med hjälp av spännremmar?

• Awesome
    temporär skrev 2014-09-28 10:34:14 följande:

Att sitta i någons famn kanske funkar nu, men jag skulle inte vilja sitta i en sådan vagn och hålla i en 1-åring som plötsligt får för sig att hon inte alls ska sitta där. 

Du kanske kan köpa en begagnad bilstol av modellen större än babyskydd, och försöka montera fast den i vagnen med hjälp av spännremmar?

Fullständigt livsfarligt att spänna fast ett barn i vagnen! Även säkra hästar är fortfarande ett flyktdjur och det gäller att snabbt kunna ta sig ur vagnen om det sker en olycka eller farlig situation.

Skulle rekommendera dig ts att köpa en cykelhjälm och stoppa i en mössa om den fortfarande är lite stor. Man får till och med skjutsa barn på moped med cykelhjälm, så det finns nog inga säkra hjälmar för små barn tyvärr. Skulle tro att orsaken helt enkelt är att de blir för tunga. 
  • digitalkarin

OK tack!

Nej jag skulle aldrig spänna fast ett babyskydd/bilbarnstol i vagnen, det kan gå illa om man snabbt måste ur.

Men jag kör nog på i gamla babyskyddet (givetvis löst) ett tag till, och sen blir det hjälm. Självklart kommer en person få ha barnet i knät och se till att hon inte försöker ta sig ur!

Svar på tråden Säkert i häst och vagn