• leg4

Att bjuda sina barn på alkohol, är det OK?

Jag var alltid haft en ganska avslappnad inställnng till alkohol och jag anser att man borde börja dricka alkohol redan när man är barn. Jag har bl.a. låtit min 11-årige son testa starköl och min 9-årige dotter har testat rödvin och cider. Tyvärr verkar de inte tycka om dessa drycker. Detta gör mig väldigt förbryllad och rädd. Jag tycker det är viktigt att barn lär sig dricka alkohol redan i tidig ålder. Alkohol är en viktig del av vår vardag och våra barn måste lära sig hantera alkohol ju tidigt som möjligt för att inte bli alkoholister.

Vad säger ni? Är det bra att bjuda sina barn på alkohol i väldigt tidig ålder eller finns det några problem med detta?

• Svar på tråden Att bjuda sina barn på alkohol, är det OK?
  • FrökenLöken

Ser inga som helst problem med det. Själv introducerade jag mina barn redan vid småbarnsåldern (doppade snutten i folköl bland annat).

Är väldigt nöjd med att vi idag (de är 11 och 12) kan ta ett par glas vin till middagen.

• sthlmsgirl94

Ni kan ju inte va seriösa. Varför ska små barn tycka att alkohol är gott? man ska ju inte dricka innan 18 och gillar dom de nu kommer dom garanterat börja dricka det innan 18. Värdelösa föräldrar

• JasonDamian

Jag håller med till viss del. Bättre att barn som vill smaka får smaka hemma, så de inte super sig fulla helg efter helg i "hemlighet". När jag var på Malta kunde ungdomarna hantera alkoholen, dom drack litegrann men inte så att de blev stupfulla. De ungdomar som kom dit på semester däremot drack sig så oerhört fulla. Så jag ser inget problem med det. Det beror väl på kulturen och samhället i landet. Dock är det inget att oroa sig för att dem inte tycker det är gott. Alkohol har en viss smak. Alla gillar det inte, oavsett om man är 10, 15 eller 75 år

• lagunen
    sthlmsgirl94 skrev 2014-09-26 22:30:36 följande:

Ni kan ju inte va seriösa. Varför ska små barn tycka att alkohol är gott? man ska ju inte dricka innan 18 och gillar dom de nu kommer dom garanterat börja dricka det innan 18. Värdelösa föräldrar

• PlayWood

Det finns undersökningar som visar att barn till föräldrar som låter dem smaka och har en slapp syn på alkohol både dricker oftare och mer än barn till föräldrar som har ett mer "nyktert" sett att se på alkohol.

https://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Ungdomar/Seglivade-myter-hot-mot-ungdomars-halsa/

http://www.tonarsparloren.se/sv/bjuda-hemma

https://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Ungdomar/Bjud-pa-uppmarksamhet-pa-nyarsafton-/

Det som är lite oroande här att de enligt dig "Tyvärr" inte gillade spriten.

Jag vet att det är fredag idag och då tar man inte alla trådar man läser så seriöst. tyvärr

• isabelless

10-12 år tycker jag är på tok för tidigt. Men att vara stenhård med att "18 år gäller" ser jag ingen mening med. Grejen är den att ungdomar dricker i vilket fall som helst om de vill det, tycker det är bättre att man i hemmet kan vara öppna mot varandra så ifall någonting skulle hända behöver barnet aldrig känna sig rädd att ringa hem och be om att bli hämtad om man mår dåligt på festen till exempel. Bättre det än att få höra på annat håll att bilder publicerats på internet där ens barn ligger och kräks i snön typ!

Det handlar om att lita på varandra! Och bara det inte går överstyr på något sätt kan det väl vara mysigt att ta ett glas vin tillsammans med sin 16/17 åring :)

• Nenne666
    FrökenLöken skrev 2014-09-26 22:24:26 följande:

Ser inga som helst problem med det. Själv introducerade jag mina barn redan vid småbarnsåldern (doppade snutten i folköl bland annat).

Är väldigt nöjd med att vi idag (de är 11 och 12) kan ta ett par glas vin till middagen.

Dom somnar väl gött.
  • Gizmo
    sthlmsgirl94 skrev 2014-09-26 22:30:36 följande:
  • bängolle

Låter som att du har en bra syn på barn och alkohol. Det ursäktar ju inte att du ännu inte på ett bra sätt introducerat dom för tex heroin. Minst lika viktigt att barn lär sig att hantera knark. Vill du att dom själva ska experimentera sig fram till vad som är lagom dos? Jag tar för givet att du åtminstone tillhandahåller bra grejer. Annars vet man ju inte vad dom får tag i för skit.

• Fjärilslarv

Barn ska inte drika alkohol. 18års gränsen är lysande. Är nykterist men njuter v vin med 0,5% alkohol ibland. Alkohol kanske är en del av din kultur ts, men inte v min.

• Kejkej91

Det finns alltid undantag, vi var ett kompisgäng på 4 stycken tjejer som var väldigt tighta i tonårsåldern. Tre utav oss hade föräldrar med "slappare" syn på alkohol, aldrig att föräldrarna köpte ut men de förbannade sig inte över oss när vi var fulla, den fjärde tjejens föräldrar var helt hysteriska, jagade henne med blåslampa. Vilket ledde till att hon drack mest, en gång hamnade på magpumpning och idag super hon varje dag medan vi andra festar till det ibland. 

För min del så var mammas ganska avslappnande attityd värdefull, hon fick inte alkohol att kännas förbjudet och spännande och jag slutade smygsupa ganska omgående, festade ibland och hon kände till det vilket var tryggt för jag kunde alltid ringa henne om det hände något även fast jag inte var 18 år. 

• Gert

Hur man dricker i vuxen ålder beror mycket på vilken personlighet man har och personligheten är delvis ärftlig. 

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • vampyria2

Ja och samma sak med att röka alla vet att det är farligt med passivrökning så man bör lära sina barn att röka tidigt så de slipper vara passiva rökare, tycker jag i vilket fall Skrikandes

• FrökenLöken
    Nenne666 skrev 2014-09-27 00:02:47 följande:

Dom somnar väl gött.

Absolut. Och så kan vi ta en sådan där skön bakisdag dagen efter, med pizza och korkade action-filmer starring Jason Statham.

Jag ser enbart fördelar med att mina små änglar lärt sig att uppskatta alkohol.
    vampyria2 skrev 2014-09-27 22:25:31 följande:

Ja och samma sak med att röka alla vet att det är farligt med passivrökning så man bör lära sina barn att röka tidigt så de slipper vara passiva rökare, tycker jag i vilket fall

Oj. Det har jag inte tänkt på. Tack för ett ypperligt förslag!
  • Johan70

Barn skall inte dricka alkohol förrän de är konfirmerade och alltså har tagit nattvarden första gången.

• Farsa på stan

När ska de få sin första lina kokain? Jag tycker nog att man ska vara tolv år i alla fall, men knappast mycket äldre. Man vill ju inte att de ska ta sin första lina i sällskap med en kille som heter Tony på någon krogtoalett.

Svar på tråden Att bjuda sina barn på alkohol, är det OK?