Anonym (gammal kåkfarare) skrev 2014-09-26 00:02:14 följande:
Det betyder att frivården gör en utredning och om dom tycker det är lämpligt och om du vill föreslår dom en skyddstillsyn, skyddstillsyn med föreskrifter alt skyddstillsyn med särskild behandlingsplan (kontraktsvård) istället för ett fängelsestraff
Får alla gärningsmän/misstänkte ett brev där det står så i slutet av brevet? Eller bedömer tingsrätten om det skall stå så eller inte, beroende på om de tycker att personen bör få vård.
Hur kommer det sig att just mitt vart vård och inte fängelsestraff. Om det nu är så att det skulle visa sig att min psykiska hälsa är inte labil.
Har de möjligtvis läst min bakgrund? Finns det en möjlighet att de endast utigår från handlingen jag gjorde, eller kan det mycket väl vara så att de går efter vad målsägaren har sagt? Som jag inte vet något om.
Jag var i förhör för inte så länge sedan. En av målsägaren beskrev mig, tystlåten, tillbakadragne och blyg.
Medan den andre förklarade mig som om jag skulle vara två person. En som är som en oskyldig pojken och den andre är otäck och farlig.
Detta hade jag rätt till att läsa vad de har sagt i sina förhör. Självklart fick jag inte ta hem papperet utan fick läsa papperet hur länge jag ville på plats, och sedan lämna tillbaka det. I samma plats.
Men finns det en möjlighet att de kan ha sagt mer saker utan min medvetande?
Hur fungerar det egentligen? För vem som helst kan ju må dåligt och behöver hjälp. Så gör de det för alla våldsbrottslingar eller utigår endast hur handlingen gick till. Eller kan de mycket väl kolla i ens bakgrund?
Exempelvis - Jag var uppe i en rättegång mot min egna äldre broder. Jag hade blivit misshandlad och ringde ett ett två rent impulsivt. Jag har också tidigare försökt kontakta vården helt självmant. Men fick ingen ordentlig kontakt och det gick inte alls bra, med andra ord. Jag fick inte hjälp. Men jag har försökt.
Finns det en möjlighet att de vet allt sådant? (Tingsrätten)
Jag vill gärna visa tingsrätten att jag har försökt söka hjälp. Men just nu befinner jag mig i en helt annan ort. Hur skickar jag läkarintyg av att jag har försökt söka hjälp. (Jag har dock ingen diagnos, inte vad det står på mina papper i alla fall, däremot står det att jag har fått antidepressiva utskrivna, vilket sker åtminstonen tecken på att jag inte mått bra. Dock har jag inte fått någon diagnos om att jag skulle vara deprimerad.
Men tyvärr gick det helt värdelöst i mitt fall när jag försökte söka hjälp.
Och denna handling jag gjorde, var i mitt fall "rop på hjälp", men det är inte säkert att man kanske förstår det alla gånger. Det kan lika gärna vara så att "mannen var arg" och alla människor kan ju bli förbannade oavsett hur man mår. Men i denna fall var jag inte alls förbannad på något sätt. Utan gjorde detta endast för att få uppmärksamhet. I förhoppningen att samhället skulle se mig, i förhoppningen av att människor skulle se mig att jag inte mår så bra. I förhoppningen av att få hjälp. Ordentligt hjälp. Men naturligtvis så ångrar jag varenda sekund att jag gjort detta. Det är bara jag som vet att jag gjorde detta för att synas, höras. Få folket att se att jag mådde dåligt. Det är ju inte helt säkert att tingsrätten förstår det, speciellt inte när de läser från papper vad jag och målsägare sagt i förhöret.
Eller?
Jag är bara nyfiken. Finns det en möjlighet att de förstår att jag mått uruselt?
Jag försöker bara förstå hur tingsrätten kan ha räknat ut att jag kanske behöver hjälp. . .
För när jag läser på papper vad jag gjort, så analyserar man ju att mannen skulle bara ha varit frusterand. Inte mer än så. Inte mer unik än någon annan våldsbrottsling, kanske.
Naturligtvis vet jag ju själv att jag inte var frusterand. Men det kan man ju inte veta när man läsar det på ett vanligt papper. Eller?