lön som företagsekonom?
Någon som är utbildad företagsekonom som vill dela med sig om vilken lön de har / ingångslön efter examen?
Någon som är utbildad företagsekonom som vill dela med sig om vilken lön de har / ingångslön efter examen?
Hej!
Jag arbetar som redovisningsekonom, har arbetat med redovisning sedan maj 2011 (så ca 3,5 år) innan det kom jag direkt från universitet (kandidatnivå). Mitt första jobb var som ekonomiassistent på ett större bolag. Lönen var låg tyckte jag, den låg på 20.000kr i månaden men jag såg det som en möjlighet in på arbetsmarknaden. Idag har jag som sagt jobbat något år, är anställd som redovisningsekonom och har idag en lön på 36.000kr/mån.
Låter inte alls fel med den löneökningen på ett par år
Någon annan som vill dela med sig?
Jag är nyutbildad ekonom(YH) och har 27000:- i ingångslön, men hoppas få upp den snart så klart.
Jag är nyutbildad ekonom(YH) och har 27000:- i ingångslön, men hoppas få upp den snart så klart.
BsC i Busines&Economics samt en jur.kand. Ingångslönen var för mig, om jag inte missminner mig, ~36. Vet dock folk som lyft närmare 45 med enbart BsC.
Ingångslönen varierar naturligtvis beroende på betyg samt lärosäte. Kontakter spelar stor roll. Ämnar du jobba utomlands bör du överväga någon form av utbildning på avancerad nivå. Definitivt en mer markant löneökning utomlands än här i Sverige med exempelvis en MsC.