• Anonym (Anna)

Vilande sig/studier/tremånadersregeln

Hej!

Vad gäller i följande fall

- jobb i minst 6 månader
    - börjar studera med csn i direkt anslutning till/parallellt med jobb och blir gravid
    - hur gör jag för att få vilande sig baserat på arbetet före studierna?
    - om terminen är slut i juni och barnet är beräknat till augusti - måste jag fylla upp mellanrummet med full sysselsättning eller täcks det av tremånadersregeln?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilande sig/studier/tremånadersregeln
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man innan påbörjade studier haft ett arbete som varade i minst 6 månader och studerat med studiestöd från CSN, har man kvar sin sjukpenninggrundande inkomst (SGI). För att föräldrapenning enligt sin vilande SGI behöver man uppfylla 240 dagars villkor.

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din SGI måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.

SGI är alltså skyddad och hålls vilande under hela studietiden, det vill säga även under uppehåll mellan terminer om man återgår till studier efter sommaruppehåll. Gör man inte det så skyddar man inte sin SGI.

Hälsningar
    My, handläggare

• Anonym (Anna)

Tack!

Angående 240 dagarsregeln: Gäller csn som grund? Eller måste jag i själva verket jobba 8 månader innan studierna? 

Angående uppehåll mellan terminer: om man inte återgår till studier efter sommaruppehåll p g a förlossning - vad gäller då? Skyddad eller ej?

Och om man får ha uppehåll mellan studierna  men samtidigt måste ha haft "rätt till ersättning i 240 dagar" - hur går det ihop?

• Försäkringskassan

Hej,

Eftersom studieperioden med studiemedel gör att du har en vilande sjukpenninggrundande inkomst kan inte den tiden ligga till grund för att bedöma 240 dagars villkoret. Du behöver nödvändigtvis inte behövt jobba 8 månader innan studietiden.
    Om du till exempel har arbetet 6 månader och sedan börjar studera med studiemedel och har en skyddad period så kan vi slå ihop tiden med arbete och tiden med vad som händer efter att studietiden är över. Om du direkt ställer dig som arbetssökande i två månader efter studietiden så slår vi ihop de 6 månaderna innan studietiden och den perioden efter studietiden (2 månader arbetssökande) där du har haft rätt till en ersättning som övertiger 180 kr per dag. I det här exemplet skulle du alltså uppfylla villkoret eftersom du totalt är försäkrad i 240 dagar för en sjukpenninggrundande inkomst innan barnets födelse. 

Det jag skrivit ovan blir även svaret till dina två senare frågor.
    Om du har ett glapp i studietiden där du gör något annat så måste vi utreda vad det är du gör och om du under den perioden fortfarande är försäkrad för din sjukpenninggrundande inkomst så att den tiden kanske kan ligga till grund för 240 dagars villkoret. 

Här på Familjeliv kan vi bara svara allmänt på frågor som rör föräldraförsäkringen. 
    Jag har svarat utifrån de uppgifter du skrivit här. Om du vill veta vad som gäller för just dig så är du välkommen att kontakta Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524 så hjälper vi dig med din fråga. Då har vi möjlighet till att ställa följdfrågor och ge dig ett korrekt svar utifrån din situation. 

Hälsningar
    Jane, handläggare

Svar på tråden Vilande sig/studier/tremånadersregeln