• auapower

fortsätta amma efter mensens återkomst?

Jag fick mitt andra barn för nästan 2 månader sedan, har varit utan avslag i några veckor, men idag verkar det som att mensen är på väg tillbaka :/

Då jag hört flera säga att de sinat ganska snart efter mensens återkomst blir jag lite orolig nu, jag vill verkligen amma denna gången!

Så hur var det för er? Kunde ni fortsätta amma länge efter att mensen kommit tillbaka? Eller sinade mjölken?

Med nr.1 ammade jag inte, utan fick pumpa då han inte ville/kunde ammas, då sinade det helt nästan exakt på hans 2-månadersdag och mensen kom tillbaka en vecka senare (tror det var mens, hade börjat med minipiller redan), så jag har inte riktigt något att jämföra med..

**
  • Svar på tråden fortsätta amma efter mensens återkomst?
  • Flickan och kråkan

Har ammat tre barn massor efter mensens återkomst. Det brukar inte vara något problem. Tror att det snarare är en miss i orsak och verkan. Många får tillbaka mensen när de börjar amma mindre för att man ger annan mat.....och ju mindre man ammar och ju mer annan mat de äter desto mindre bröstmjölk producerar man.

Sedan är det viktigt att du är riktigt medveten om vad tillväxtfaserna och ökningsperioderna innebär. Det finns otalet trådar om helammande mammor som plötsligt tror att de sinar vid två eller ännu vanligare 3 månader plötsligt sinar. Det fungerar inte så. Har man fått igång en väl fungerande amning så sinar man inte plötsligt. Kroppen fungerar inte så. Det som däremot händer vid kraftiga tillväxtperioder - den vid 3 månader brukar vara mest kännbar - är att man får en bebis som vill amma hela tiden dygnet runt, som blir gnällig och irriterad för att det inte kommer någon mjölk. Det är så vi biologiskt fungerar. För att kroppen ska producera mer mjölk - särskilt om barnet behöver mycket mer mjölk för att det växer mycket - så måste han/hon amma mycket och ofta på tomma bröst. Barnet måste visa/tala om för mammans kropp att nu behöver jag mer mat....mycket mer mat. Ammar man så mycket man bara kan så kommer produktion att öka snabbare och känslan av att man har "sinat" blir kortare. 

Jättevanligt att mammor börjar ge tillägg just vid dessa perioder av just den anledningen.....de tror att de sinat och att mjölken inte räcker till.

• rere88

Jag har en son på snart 6 månader och jag fick tillbaka mensen när han va ca 2mån.

helammar fortfarande.

det är som flickan och kråkan skriver att det finns perioder då matbehovet ökar och många tror då att mjölken har sinat när det i själva verket är barnet som äter mer.

När min son har tillväxt fas så ammar jag från båda brösten och ibland är det några dagar och ibland några mål i följd som han gör det sen går han tillbaka till o bara äta från ena vid varje mål.

om mjöken sinar beror det mest troligt på att den ammande mamman äter för lite/dåligt.

• auapower

Åh vad skönt att höra!

Jag ammar så ofta han vill, det varierar under dagen med ibland 1 timmes mellanrum till 4 timmar (4 timmar är extremt ovanligt!)

Trodde att jag sinade runt 1-månadersdagen och ringde amningsmottagningen på sjukhuset, fick då mycket tips och råd, så oftast bjuder jag nu båda brösten två gånger vid varje amningssession och gör även kompressioner (om jag minns rätt att det hette så när man trycker lätt på bröstet i samband med amningen) för att han ska få i sig den feta mjölken :) allt beror ju på vad han vill, men jag ger aldrig bara ett bröst per amning.

Han har ju varit lite seg i viktuppgången första månaden, gick upp 100g/vecka och dalade ner mot -2 SD på kurvan, men efter samtalet med amningsmottagningen har han gått upp 250g/vecka och kommit upp till -1 SD igen, så han verkar ju ha lyckats säga till brösten att producera lite mer i alla fall :)

Äter försöker jag göra så mycket jag kan, jag äter och dricker mer än jag gjorde innan, så hoppas att det inte är för lite :)

**
Svar på tråden fortsätta amma efter mensens återkomst?