Hur pluggar man bäst på en tenta?? AKUT HJÄLP.
Hej!
Jag har om cirka en vecka tenta i ekonomisk geografi. Jag har gjort tentor tidigare men dessa har varit mer inom ämnet matematik och då varit en annan typ av studier. Denna tentan, till skillnad från dom tidigare, är så extremt mycket fakta. Inför tentan har vi blivit tilldelade en bok på engelska som innehåller 500 sidor, kursen är 7.5 hp.
Jag har verkligen förstått allting på föreläsningarna och tycker kursen är jätteintressant. Men när jag väl läser i kurslitteraturen så får jag panik. Informationen där är verkligen svårbegriplig och ointressant, verkligen motsatsen till föreläsningarna.
Vi har fått några gamla tentor att träna på och det jag tycker är så underligt är att verkligen VAD SOM HELST kan komma på tentan. Hur ska man på 1 månad kunna läsa in 500 sidors information???
Jag har aldrig pluggat på en sådan här typ av tenta, vilket har gjort att jag känner lite panik redan nu, känner mig konstant stressad. Detta är verkligen inte likt mig, jag har tidigare kunnat fixa godkänt på tentor utan att plugga mer än vad jag gjort nu, snarare mindre, utan någon som helst stress. Men jag känner att jag inte har någon kontroll över vad jag ska plugga på, det är helt enkelt för mycket.
Vad skulle ni gjort om ni var mig?
Sätta igång att läsa dessa 500 sidor eller fokusera på anteckningar och läsa lite i boken om vad som behövs?
Föreläsaren har sagt att vi ska lägga tyngd på det som sägs på föreläsningarna men jag är rädd att jag missar något... Känner ett behov av att läsa allt.
HJÄLP!