• Jätteförvirrad

Hur pluggar man bäst på en tenta?? AKUT HJÄLP.

Hej!

Jag har om cirka en vecka tenta i ekonomisk geografi. Jag har gjort tentor tidigare men dessa har varit mer inom ämnet matematik och då varit en annan typ av studier. Denna tentan, till skillnad från dom tidigare, är så extremt mycket fakta. Inför tentan har vi blivit tilldelade en bok på engelska som innehåller 500 sidor, kursen är 7.5 hp. 

Jag har verkligen förstått allting på föreläsningarna och tycker kursen är jätteintressant. Men när jag väl läser i kurslitteraturen så får jag panik. Informationen där är verkligen svårbegriplig och ointressant, verkligen motsatsen till föreläsningarna. 

Vi har fått några gamla tentor att träna på och det jag tycker är så underligt är att verkligen VAD SOM HELST kan komma på tentan. Hur ska man på 1 månad kunna läsa in 500 sidors information??? 

Jag har aldrig pluggat på en sådan här typ av tenta, vilket har gjort att jag känner lite panik redan nu, känner mig konstant stressad. Detta är verkligen inte likt mig, jag har tidigare kunnat fixa godkänt på tentor utan att plugga mer än vad jag gjort nu, snarare mindre, utan någon som helst stress. Men jag känner att jag inte har någon kontroll över vad jag ska plugga på, det är helt enkelt för mycket.

Vad skulle ni gjort om ni var mig?
    Sätta igång att läsa dessa 500 sidor eller fokusera på anteckningar och läsa lite i boken om vad som behövs?

Föreläsaren har sagt att vi ska lägga tyngd på det som sägs på föreläsningarna men jag är rädd att jag missar något... Känner ett behov av att läsa allt. 

HJÄLP!

• Svar på tråden Hur pluggar man bäst på en tenta?? AKUT HJÄLP.
  • Aniiee

Läs in kurslitteraturen på mp3 en eller ett par dag/ar. Ta paus en dag och sedan ligger du med mp3n under huvudkudden en natt. 

Det funkar. Du anar inte hur mycket information vi kan ta till oss i sömnen.

Nästa gång du har en läs-tung kurs så ta och börja läsa in på en gång som ljudbok. Ett par timmar om dagen.

We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Jätteförvirrad
    Aniiee skrev 2014-09-23 22:40:41 följande:

Läs in kurslitteraturen på mp3 en eller ett par dag/ar. Ta paus en dag och sedan ligger du med mp3n under huvudkudden en natt. 

Det funkar. Du anar inte hur mycket information vi kan ta till oss i sömnen.

Nästa gång du har en läs-tung kurs så ta och börja läsa in på en gång som ljudbok. Ett par timmar om dagen.

Kan säkert funka på en lite mindre tenta, men denna tentan är på 500 sidor och på engelska...
    Tar nog en månad att läsa in allt det på en ljudfil...
  • Ramborg

Jag brukade göra så här.

Läsa igenom allt en gång och göra markeringar med överstrykningspenna. Lägg inte för mycket tid på detta, läs ganska snabbt.

Sedan läsa igenom föreläsningsanteckningarna, och titta igenom de avsnitt i litteraturen som berörs på varje föreläsning. För mig funkar det bra att bearbeta anteckningarna, fylla i otydliga ord, ringa in och göra pilar och markeringar i olika färger etc. Jag antar att jag har bra bildminne, klottret och färgerna hjälper mig minnas. Plus att det blir en fysisk koppling också, den taktila biten i att göra hårda understrykningar med bläckpenna osv.

Sedan göra gamla tentor. Läsa extra på frågor jag inte kan.

Sedan gå igenom litteraturen igen, men bara överstrykningarna den här gången, plus sammanfattningar om det finns.

Hinner du inte läsa allt så gör som föreläsaren säger. Läsa allt får du göra nån annan gång. Du får chansa på att tentan tar upp de delar du hunnit läsa. Har du otur kommer för många frågor på kapitel som du har hoppat över. Synd. Men ingen katastrof. Det finns ju omtentor.

Hoppas det ordnar sig!

42.
  • marmik

Tja, det låter inte så lätt... men ta det som läraren gått igenom på föreläsningarna plus frågor på ex-tentor och läs på i boken på dessa områden så borde du täcka in mycket av det som kommer på tentan... kanske... det är ju svårt att gissa men borde kunna funka, så har jag gjort. :)

• Jätteförvirrad

Tack för svaren!

Jo, de tentor jag har gjort tidigare så gjorde jag enbart massa gamla tentor, men som sagt var detta inom matematik, alltså var det nästan garanterat att vissa "liknande" frågor kom.

Detta är dock fakta, det kan ju egentligen komma vilken fråga som helst, en fråga från rad 15 på sidan 247... Förstår inte alls hur man ska kunna förbereda sig för sådant...  

• Aniiee
    Jätteförvirrad skrev 2014-09-23 22:45:45 följande:
    Kan säkert funka på en lite mindre tenta, men denna tentan är på 500 sidor och på engelska...
    Tar nog en månad att läsa in allt det på en ljudfil...
    Just därför. Men som sagt, du behöver nog några fler timmar att läsa in det på än du har till tentan.

500 sidor fakta läser man in på ungefär 16-17 timmar, så det är ju ett par dagars heltidsjobb.
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Archandra

När jag pluggade skumläste jag och antecknade det viktigaste från varje kapitel. Sen släppte jag böckerna och läste bara anteckningarna. Att läsa 500 sidor och anteckna borde inte ta mer än 10 dagar. Då har du gott om tid på dig att läsa på och göra gamla tentor.

• Tow2Mater
    Jätteförvirrad skrev 2014-09-23 22:36:43 följande:

Jag har om cirka en vecka tenta i ekonomisk geografi. Jag har gjort tentor tidigare men dessa har varit mer inom ämnet matematik och då varit en annan typ av studier. Denna tentan, till skillnad från dom tidigare, är så extremt mycket fakta. Inför tentan har vi blivit tilldelade en bok på engelska som innehåller 500 sidor, kursen är 7.5 hp.

Normalt blir man inte tilldelad en bok en vecka innan en tenta, utan litteraturen finns angiven i litteraturlistan då kursen borjar. Vad säger läraren om att ni inte fått veta om denna bok tidigare, typ i borjan av kursen?
  • Jätteförvirrad
    Tow2Mater skrev 2014-09-24 20:03:50 följande:

Normalt blir man inte tilldelad en bok en vecka innan en tenta, utan litteraturen finns angiven i litteraturlistan då kursen borjar. Vad säger läraren om att ni inte fått veta om denna bok tidigare, typ i borjan av kursen?

Självklart har vi vetat om vilken bok vi ska läsa innan kursstart. Men kursstarten var bara för ca 3 veckor sedan och jag tycker det är galet att man på så kort tid ska kunna en 500 sidors stor bok...
  • Ramborg
    Jätteförvirrad skrev 2014-09-26 21:42:37 följande:

Självklart har vi vetat om vilken bok vi ska läsa innan kursstart. Men kursstarten var bara för ca 3 veckor sedan och jag tycker det är galet att man på så kort tid ska kunna en 500 sidors stor bok...

Åtta timmar om dagen gånger tre veckor och bara en bok. Det här fixar du. Håll ut, snart är det över och du har klarat det!
    42.
  • Jätteförvirrad
    Ramborg skrev 2014-09-26 22:47:41 följande:
    Åtta timmar om dagen gånger tre veckor och bara en bok. Det här fixar du. Håll ut, snart är det över och du har klarat det!
    Jo, isåfall får man ju sammanfatta hela boken, för det jag läste i början av kursen kommer jag troligen inte minnas till 100% efter en månad när tentan är.
  • scanmia

Du får plugga strategiskt: läs in anteckningarna och gör sedan gamla tentor.

Analysera sedan hur stor andel som du har kunnat besvara genom att bara ta information från dina anteckningar. Notera om det är vissa områden som har tagits upp på samtliga eller flertalet av tentorna och plugga in dessa speciellt - lär dig figurerna eller flödesschema så att du kan återge dem. Har föreläsningarna använt sig av figurer som kommer från boken så läser du dessa avsnitt speciellt.

Det material från ex-tentorna som inte var med i dina anteckningar kan du nu läsa in från boken. Slutligen kollar du om kapitlen i boken har en sammanfattning och ser till att läsa in dessa.

Skulle gissa att i de flesta kurser jag har tagit så hade ett dylikt upplägg kunnat ge  80%+ .

Svar på tråden Hur pluggar man bäst på en tenta?? AKUT HJÄLP.