Ta ut fp samtidigt?
Hej! Kan min man ta ut Fp för barn 1 på f.m och för barn 2 på e.m. samtidigt som jag tar ut fp för barn 1 på e.m?
Hej! Kan min man ta ut Fp för barn 1 på f.m och för barn 2 på e.m. samtidigt som jag tar ut fp för barn 1 på e.m?
Hej
Du kan sammanlagt ta ut så det blir totalt HEL ersättning för båda barnen. Exvis halv för barn 1 och halv för barn 2.
Hälsningar
Robin, handläggare
Menar du då alltså att jag kan ta ut en halv fpdag för barn 1 och min man kan ta ut en halv fp-dag för barn 1 och en halv fp-dag för barn 2? Eller missförstår jag dig nu? Jag jobbar nämligen halvtid och tar ut fp för resten för att skydda min SGI. Men nu ska mannen vara föräldraledig och för att jag ska kunna fortsätta skydda min SGI tänkte vi göra på detta sätt. Om det nu är okej.
Hej igen,
Ni kan inte få ut mer än en hel ersättning per barn och var per dag. För varsitt barn kan ni ha föräldrapenning i vilken omfattning ni vill så länge det finns dagar. Tänker att om det inte finns någon speciell anledning till att ni ska dela på det sätt du beskriver borde det vara enklare att han tar en hel dag för en barnet och de en ½ dag för det andra vilket ger samma utfall och åtgång på dagarna för er.
Men ni kan ansöka även på det sätt du beskriver.
Hälsningar
Carola, handläggare
Anledningen är att det ena barnet går i skolan delar av dagen och vi har begränsat med dagar kvar.
Hej!
Ja din man kan ta ut halv föräldrapenning för barn 1 på förmiddagen och 1/2 föräldrapenning för barn 2 på eftermiddagen.
Du kan då ta ut 1/2 föräldrapenning för barn 1 på eftermiddagen.
Hoppas det blev ett tydligt svar nu. Om inte rekommenderar jag att du istället ringer till vårt kundcenter på tfn 0771-524 524.
Hälsningar
Lisa, handläggare
Absolut, tack!