• Anonym (vilsen)

Relationen till bonusbarn påverkar vårt förhållande negativt

Jag och min sambo har varit tillsammans i många år, vi har gemensamma barn och bonusbarn. Bonusbarnen var små när vi träffades och vi har dom varannan vecka. Jag tar fullt ansvar för bonusbarnen och bryr mig mer än jag kanske behöver om dom, försöker uppfostra dom till goda medmänniskor med allt vad det innebär. Dom har varit bortskämda och curlade från första början och det erkänner min sambo tillslut, med ett visst motstånd. Våra gemensamma barn har fått en helt annan uppfostran från första början och är inte någon del i mitt problem. Ett av bonusbarnen har utvecklat ett, för mig negativt beteende, som enligt mig handlar om brist på självinsikt. Hen gör allt för att trycka ner övriga i familjen, gnäller över allt, älskar att trycka till någon om denna säger fel. Ständigt vara emot allt och försöka vara överlägsen. Hen har från första början varit, återigen enligt mig, extremt krävande. Då hen har haft ett stort bekräftelsebehov främst från min sambo. Det finns inte en sekund av enskildhet när mina bonusbarn är hemma. Hen ropar på min sambo konstant, överdrivet mycket. Så fort jag får en stund över med min sambo är hen där och på något sätt avleder min sambos uppmärksamhet från mig till hen. Om telefonen ringer så tar det inte många sekunder innan hen ropar på min sambo för att få tillbaka uppmärksamheten. Allt som åren går har hen utvecklat mer och mer avancerade tekniker för att bibehålla uppmärksamheten från min sambo. Hen ropar efter min sambo eller frågar mig hela tiden vart min sambo är osv. Min sambo märker av det och stressas själv av det ibland. Men min sambo har ju ett annat förhållningssätt än mig rent genetiskt om du förstår vad jag menar, det är min sambos eget barn. Vi har tagit upp problemet då jag ser att det påverkar våra gemensamma barn negativt. Den tydliga skillnaden är när bonusbarnen är hos den andre föräldern. Då har vi en helt annan stämning, den är mer harmonisk, demokratisk och lugn givetvis. Det första som hörs när ytterdörren öppnas när det är vår vecka, är först ropet efter min sambo sen börjar tjafset och gnället. Vi har även tagit upp problemet med hen, det kan hjälpa på sikt någon dag eller två, sen är vi tillbaka igen. Under en längre tid har jag försökt att förhålla mig till det och acceptera läget då jag tror att det är hen´s personlighet att vara sådan. På grund av hens personlighet (jag har på gränsen till en motsatts personlighet) har jag aldrig kunnat älska hen, men har alltid accepterat hen och har alltid sett till att hen aldrig ska märka av det i form av favorisering av de andra barnen osv. Hen blir aldrig arg på mig eller något och jag och hen har haft en bra relation.

Vad är då problemet? Det har börjat pysa! Jag märker hur jag mer och mer har svårt för att acceptera hen, jag märker hur jag inte längre kan ha samma förhållningsnivå utan min relation till hen blir mer och mer kritisk och och jag börjar stark ogilla hen! Detta gör mig skiträdd, arg och besviken på mig själv för. Varför kan jag inte bara släppa det, tänker jag. Men allt jag hör hemma är hen och allt som kretsar kring hen. Det byggs upp en irritation i mig jag inte trodde jag hade. Jag har alltid kunnat hålla den inom mig men jag känner att det pyser ut nu, mer och mer. Det börjar till och med gå så långt så jag undrar om jag verkligen passar i denna familjen? Min relation till min sambo går ju i vågor, varannanvecka-vågor. Men nu börjar detta även påverka de lugna veckorna, att jag inte mentalt hinner återhämta mig vilket gör att jag glider längre och längre ifrån min sambo, vilket min sambo märker av till en viss del. Samtidigt som jag inte kan prata med min sambo om varför, då det är min sambos barn det handlar om som jag har svårare och svårare för att acceptera. Det finns ju liksom bara en utväg! Att jag lämnar familjen.

Det här gör mig rädd! Rädd för att jag lämnar min familj?.som jag till viss del älskar?.suck?är jag ensam i en sån här relation? har du egna erfarenheter? kanske kan det hjälpa mig i mitt tänk?

(jag har medvetet valt att använda hen och sambo m.m för att opersonifiera min berättelse)

• Svar på tråden Relationen till bonusbarn påverkar vårt förhållande negativt
  • Anonym (Kia)

Det verkar som om bonusbarnet behöver bekräftelse från sin förälder. Kanske ni skulle prova att din sambo ger detta barn extra mycket uppmärksamhet och tid när hen är hos er?

• Anonym (vilsen)

Den idén har slagit mig, men så har jag kommit fram till att det är svårt att ge hen det, för hen får i stort sett allt redan. Tyvärr märker jag att vårt andra bonusbarn samt våra gemensamma barn blir lidande av det och då söker dom ju själva uppmärksamhet hos min sambo, vilket blir en ond spiral och min sambo blir än mer stressad. Jag finns ju alltid där men är ju bara en av två föräldrar.

• BCH52

Kan föräldrarna samarbeta? Hur ser situationen ut hemma hos den andra föräldern? Söker barnet samma bekräftelse där? Finns det en bonusförälder även där?

Jag skulle tro att det bästa för barnet vore om inblandade vuxna kunde sätta sig ner ich duskutera frågan för att få en gemensam bild.

Om det inte går så bör man kanske söka hjälp från utomstående.

• Anonym (vilsen)
    BCH52 skrev 2014-09-23 16:06:29 följande:

Kan föräldrarna samarbeta? Hur ser situationen ut hemma hos den andra föräldern? Söker barnet samma bekräftelse där? Finns det en bonusförälder även där?

Jag skulle tro att det bästa för barnet vore om inblandade vuxna kunde sätta sig ner ich duskutera frågan för att få en gemensam bild.

Om det inte går så bör man kanske söka hjälp från utomstående.

Jag skulle vilja vara en fluga på väggen å se hur det funkar där.
  • ammela

Vad är det för typ av uppmärksamhet hen får?
    Negativ? Kommer det efter initiativ från pappan eller alltid bara från barnet? Är viktigt att ni vuxna gör allt för att vända en negativ trend till en positiv!

• Anonym (....)

Dags att bli särbos tills barnet flyttat hemifrån!

• MxMeNow
    Anonym (vilsen) skrev 2014-09-23 13:56:58 följande:

Den idén har slagit mig, men så har jag kommit fram till att det är svårt att ge hen det, för hen får i stort sett allt redan. Tyvärr märker jag att vårt andra bonusbarn samt våra gemensamma barn blir lidande av det och då söker dom ju själva uppmärksamhet hos min sambo, vilket blir en ond spiral och min sambo blir än mer stressad. Jag finns ju alltid där men är ju bara en av två föräldrar.

Du kan aldrig jämföra bonusbarnens livsstil era gemensamt barns! Era gemensamma har en trygg plattform, ETT hem, medan bonusbarn pendlar mellan två hushåll, två familjekonstellationer och två olika uppsättningar regler. Inte konstigt minst ett av barnen kräver uppmärksamhet!
  • Anonym (pucko)

Ehh är du seriös eller?

Jag tycker definitivt att du ska lämna familjen, din inställning ger mig gåshud.

Du sätter dig till och med som den totala motsatsen till barnet och anger det som anledning att "du aldrig kunnat älska hen".

Ruggigt värre...

• Brumma
    Anonym (....) skrev 2014-09-24 17:27:15 följande:

Dags att bli särbos tills barnet flyttat hemifrån!

Så för ta ett barn kräver all uppmärksamhet skall gemensamma barn få halvtid och det andra bonusbarnet skall vadå? Anpassa sig?

Är det så man löser saker? Genom att splittra fler barns familjer?
  • Brumma
    MxMeNow skrev 2014-09-24 17:56:40 följande:
    Du kan aldrig jämföra bonusbarnens livsstil era gemensamt barns! Era gemensamma har en trygg plattform, ETT hem, medan bonusbarn pendlar mellan två hushåll, två familjekonstellationer och två olika uppsättningar regler. Inte konstigt minst ett av barnen kräver uppmärksamhet!
    Det gör det ändå inte ok att de andra barnen skall stå tillbaka.
Svar på tråden Relationen till bonusbarn påverkar vårt förhållande negativt