• Lollipoppan

Tom hinnsäck

Var på VUL igår gick då in i v 9. Hade haft ett par små små blödningar på pappret under helgen. När jag gjorde UL igår kände jag mig ändå ganska hoppfull. Det visade sig vara en helt tom hinnsäck som dessutom var alldeles för liten för de veckorna jag var i.
    Nu ska jag tillbaka om 10 dagar och sen tar man bort det om jag inte börjat blöda, vilket jag inte har. Har fortfarande massor av grav. symtom. Väldigt illamående. Känns så onödigt.
    Mår jättedåligt just nu, det här har aldrig hänt mig förut och man tänker att det inte ska drabba en själv. Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter och hur man orkar ta sig vidare.

• Svar på tråden Tom hinnsäck
  • Anonym (Ledsen)

Hej!

Har nyligen gått igenom samma sak. Förstår att du är jätteledsen. Jag hade också gravsymtom såsom trötthet, spända bröst mm fram till v13. Hade ändå förstått att något var galet då mina byxor fortfarande passade, har 2 barn sedan tidigare och då svällde jag upp ganska fort båda gångerna. Vid UL v 13 fanns bara en tom hinnsäck.  Jättetråkigt.

Vad jag förstår kan moderkakan fortsätta producera progesteron trots att embryot/fostret är dött och då får man fortsatta symtom som vid graviditet.

Jag har inte heller haft något missfall eller missed abortion (vilket detta är) tidigare.
    Fick hjälp med läkemedelsbehandling för att "få ut missfallet". Fick komplikation i form av blödning men det är nog relativt ovanligt. Fick bra hjälp på gyn. Har återhämtat mig och skall gå till arbetet imorgon. Vi kommer nog att försöka bli gravida igen.

STOR KRAM och ta hand om dig!

• Anonym (Kämpa)

Hej. 

Först vill jag säga att jag är jätteledsen för din skull. Jag har själv gått igenom detta. Det var samma för mig. Fick blödningar i V13 men när vi gjorde VUL så visade sig att det inte fanns nåt foster, bara gulsäck så det slutade växa redan i ca v5. Jag var helt chockad, hade gått i 8 veckor och trott att jag var gravid och mådde illa och hade alla symptom. 

Sedan kom andra chocken när vi skulle berätta det för vår 4-åring som var så glad att äntligen få ett syskon. Det var sjukt jobbigt. Jag klandrade mig själv och undrade vad jag gjorde fel. Sedan fick jag också komplikationer och åkte tyvärr in på sjukan pga blodförlust.

Det jag kan rekommendera dig starkt är att först ta hand om dig fysiskt så de gör koll och ser att allt kommer ut. Sedan se till att bearbeta sorgen. Prata med någon, bara få ur dig allt du känner. Jag grät i dagar, sen pratade jag massor med sambon för vi hade båda förlorat ett efterlängtat barn så vi delade den sorgen. Sedan försökte vi igen. 

Viktigt är det nu att du tar hand om dig och har du fler barn så umgås med dem så mycket som möjligt. Min lilla 4-åring fick mig upp på fötterna rätt snabbt. 

Det blir jobbigt ett tag framåt, det ska jag inte ljuga om. Lycka till och jag hoppas det går bra för dig. 

Svar på tråden Tom hinnsäck