• urenbrudssynvinkel

Trisomi 13 utredning

Jag fick mitt första MF i års skiftet. Blev gravid två månader senare och i v18 fick vi veta att det var ett MA. Vi fick efter någon vecka veta att fostret hade trisomi 13 och så. Vi trodde att det var klart med allt nu men i veckan fick jag ett tele samtal från kk där dom vill göra en kromosomutredning på min och min man. Vi ska tillägga att vi är frisk i övrigt och vi har inga sjukdomar eller så.
    Fråga är det någon mer som blivit utred för detta? 
    Vi fick även veta att det går att få barn om det skulle visa sig att vi bär på genen men att detta var mycket ovanligt. Och om vi inte bär på det skulle vi ta ett tidigt foster vattenprov nästa graviditet.
     Någon med erfarenheter av detta? Har många runt oss som fått missfall men ingen som blivit utredda för det.

• Svar på tråden Trisomi 13 utredning
  • Susanne1975
    urenbrudssynvinkel skrev 2014-09-22 13:20:37 följande:

Jag fick mitt första MF i års skiftet. Blev gravid två månader senare och i v18 fick vi veta att det var ett MA. Vi fick efter någon vecka veta att fostret hade trisomi 13 och så. Vi trodde att det var klart med allt nu men i veckan fick jag ett tele samtal från kk där dom vill göra en kromosomutredning på min och min man. Vi ska tillägga att vi är frisk i övrigt och vi har inga sjukdomar eller så.
    Fråga är det någon mer som blivit utred för detta? 
    Vi fick även veta att det går att få barn om det skulle visa sig att vi bär på genen men att detta var mycket ovanligt. Och om vi inte bär på det skulle vi ta ett tidigt foster vattenprov nästa graviditet.
     Någon med erfarenheter av detta? Har många runt oss som fått missfall men ingen som blivit utredda för det.

Jag beklagar era missfall! Jag vet inte om mitt svar är till någon hjälp för dig/er men efter 3 missfall konstaterades att jag har ett kromosomfel. Mitt kromosomfel kallas balanserad translokation och jag är frisk och "normal". Mitt kromosomfel har betydelse för förmågan att få friska/levande barn och ger kraftigt förhöjd risk för missfall. Det finns hjälp att få genom IVF med så kallad PGD-analys. Hoppas era prov visar att ni inte har något kromosomfel! Lycka till!
  • urenbrudssynvinkel

Hej. Tack för svaret.

Tiog det lång tid för er att få svar på blodproven?

Nästa vecka är det tre veckor sen vi tog våra blodprov. Och jag tycker att det är "slöseri" med tid om där är någont och ävensom där inte är något. Så ska dock ringa dom då men hade ändå varit intressant att veta hur lång tid det tog innan ni fick svar. Så man har lite att gå på.

Ha en trevlig kväll o helg.

• Susanne1975

Ungefär 3 månader tror jag att det tog. Fast om det berodde på att det var sommar och semester vet jag inte. Provet togs i maj då jag fick missfall. I augusti kom nog svaret om jag minns rätt. 

Önskar dig också en trevlig kväll och helg och hoppas er väntan inte behöver bli lika lång!

Svar på tråden Trisomi 13 utredning