• hannasa

Ont i magen, hjälp!

Hej
    Jag har n liten tjej som blev en månad igår, hon har blivit flaskmatad från start, i början körde vi bröstmjölk också innan jag slutade amma för ca två veckor sen.

Vi har alltid kört med nan PRO, men förra veckan börjad hon skrika hysteriskt efter varje måltid, vi tolkar det som luft i magen. Vi köpte då dr Brown flaskor, testade miniform och Sempers droppar fick hon sedan tidigare. Pratade med BVC i torsdags och fick rådet att prova althera, det blev bättre direkt men i lördags kväll började hon direkt att skrika efter maten igen. Vi är noga med rapning både mitt i matning och efter.

Nån spm har erfarenheter, råd, tips? Ska vi prova nån annan ersättning? Köpte nan sensitive men hann bara prova den några matningar innan BVC föreslog althera. Ska man prova den igen eller nån annan ersättning? Semper?

Jag blir galen snart...vaaarje gång hon äter får man räkna med skrikattacker ca en timme efteråt. Ibland skriker hon ofta och ibland några gånger.

Jag tycker så synd om henne :(

• Svar på tråden Ont i magen, hjälp!
  • nozpa

Ger du fortfarande minifomen? Hur länge har hon fått semerdropparna? Finns ju dom som reagerar på d-dropparna också. Finns både olje och vattenbaserade. Testa att byta dom kanske?

• hannasa

Slutade med minifom för jag ville se om det blev bättre med althera, kanske ska börja med dem igen... Hon har fått Sempers droppar ca 2 veckor. D-dropparna har vi slutat med (aco) men köpte Sempers så hon får dem nu :)

• nozpa
    hannasa skrev 2014-09-22 14:31:29 följande:

Slutade med minifom för jag ville se om det blev bättre med althera, kanske ska börja med dem igen... Hon har fått Sempers droppar ca 2 veckor. D-dropparna har vi slutat med (aco) men köpte Sempers så hon får dem nu :)

Vår tjej blev värre med minifomen, så därför jag undrade om ni fortfarande gav den.
    Låter som ni gjort allt jag kan komma på. Semperdropparna har ju hunnit med att börja verka nu med.

Vi fortsatte dock med nan, och semperdropparna hade sin verkan för oss. Vi använde mams antikolikflaskor, men ni har ju redan bra flaskor så tror knappast att det hjälper att byta dom heller.
    Hur ofta äter hon?
  • hannasa

Hon äter var 3-4 timme oftast, ibland går det lite längre mellan men aldrig mer än 5 timmar... Använde också mam i början men de funkade inte så bra för henne :(

Pratade med BVC idag och hon tyckte det lät som kolik-smärtor men jag vet inte jag. Min magkänsla säger att det varken är kolik eller allergi utan att det är luften som ger henne ont. Hon har haft svårt att bajsa så jag köpte laktulos (?) idag och ska prova med det. BVC sa att det kan ju vara därför också men jag vet inte jag...

Är i valet och kvalet om jag ska byta till nan sensitive igen nu... Tror ju som sagt inte att det är allergi men vet inte om jag vågar... Å andra sidan måste man väl prova för att få veta om det är allergi .

• nozpa
    hannasa skrev 2014-09-22 15:16:43 följande:

Hon äter var 3-4 timme oftast, ibland går det lite längre mellan men aldrig mer än 5 timmar... Använde också mam i början men de funkade inte så bra för henne :(

Pratade med BVC idag och hon tyckte det lät som kolik-smärtor men jag vet inte jag. Min magkänsla säger att det varken är kolik eller allergi utan att det är luften som ger henne ont. Hon har haft svårt att bajsa så jag köpte laktulos (?) idag och ska prova med det. BVC sa att det kan ju vara därför också men jag vet inte jag...

Är i valet och kvalet om jag ska byta till nan sensitive igen nu... Tror ju som sagt inte att det är allergi men vet inte om jag vågar... Å andra sidan måste man väl prova för att få veta om det är allergi .

Ja, prova dig fram. Det är jättejobbigt när man inte vet vad som är fel. Man vet bara ATT det är något som är fel.
    Vi får hålla tummarna för laktulosen. Tycker att det låter som att ni testat precis allt jag kan komma på.
  • hannasa

Körde sensitive nu, positiva att det inte skreks speciellt mycket men negativt att det skreks. Nåja, bara kämpa på! Förhoppningsvis går det över snart :) tack för hjälpen nozpa!

Svar på tråden Ont i magen, hjälp!